28 maart 2024

Zeventig triljard sterren

Credit: ESO.

Zeventig triljard sterren. Da’s een 7 gevolgd door 22 nullen. Zoveel sterren schijnen er bij benadering in het heelal te zijn. 😯 De schatting is al een jaar of vijf oud, dus geen nieuws meer, maar ik las erover in het boek Cosmological Enigmas van Mark Kidger, waar ik al een poosje zoet mee ben. Het was destijds een Australische groep sterrenkundigen onder leiding van Simon Driver (Australian National University) die de schatting had gemaakt. Het was het resultaat van onderzoek in het kader van de Two Degrees Field Galaxy Redshift Survey (2dFGRS). 7×1022 sterren in het heelal. Niet eens in het hele heelal volgens Driver et al, maar alleen in het zichtbare heelal. Zeventig triljard sterren. Plus nog eens sterren in het niet zichtbare gedeelte van het heelal. Plus alle massa die ní­et zit in sterren, maar in andere verschijningsvormen, zoals gas- en stofwolken en zwarte gaten. Dat allemaal vormt op haar beurt maar zo’n 4% van de totale massa van het heelal. De rest zit in donkere materie en energie. Goh, daar wordt je toch stil van.

1. Zouden er al recentere schattingen zijn? Ik hou me aanbevolen!