28 maart 2024

Een ongeëvenaarde blik op ’t Melkwegcentrum

Melkwegcentrum

Hubble: NASA, ESA, and Q.D. Wang (University of Massachusetts, Amherst); Spitzer: NASA, Jet Propulsion Laboratory, and S. Stolovy (Spitzer Science Center/Caltech).

Gisteravond zat ik naar die live persconferentie te kijken van een aantal sterrenkundigen vanaf de AAS-bijeenkomst in Long Beach (Californië) en eentje daarvan was Q.D.Wang (Universiteit van Massachusetts, Amherst). Die liet daar prachtige beelden zien van het centrum van de Melkweg. Hierboven zie je er eentje, grotere versies tot 38,5 Mb zijn hier verkrijgbaar. De foto’s zijn gemaakt door een combinatie van Hubble (nabije infrarood) en Spitzer (infrarood). Hij is niet in visueel licht genomen omdat gas- en stofwolken tussen Aarde en centrum van de Melkweg in de weg staan. Maar de infraroodstraling dringt door die wolken heen en daarom gebruikt men die golflengten. Wat je ziet is een gebied van ongeveer 300 lichtjaar rondom het centrum. Het is dus niet zo’n ingezoomde blik op het gebied rondom Sagittarius A, de echte kern van de Melkweg, alwaar het 4,31 miljoen zonmassa’s zware zwarte gat woonachtig is. De resolutie van de door Hubble’s Near Infrared Camera and Multi-Object Spectrometer (NICMOS) genomen foto is 0,025 lichtjaar. Dat wil zeggen dat op die afstand (27.000 lichtjaar verderop) details tot 20 keer het zonnestelsel zichtbaar zijn. Op de foto heeft men massieve sterren ontdekt die enorme sterrenwinden uitblazen. Tot voor kort dacht men dat die massieve sterren alleen voorkwamen in drie clusters in het centrum van de Melkweg, de Centrale cluster, de Archescluster en de Quintuplet cluster, maar dat is niet zo. Ook op andere plaatsen komt men de zware jongens onder de sterren tegen. Door die sterrenwinden wordt het omringende gas geïoniseerd en weggeblazen. Dat zie je links op de foto als boogvormige structuren. Men denkt dat magnetische velden een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van die filamenten in het gas. Bij Sgr A, het centrale zwarte gat, zie je ook geïoniseerde gaswolken De Hubble had maar liefst 2.304 opnames nodig om bovenstaand plaatje op te leveren, welke genomen zijn tussen 22 februari en 5 juni 2008. Die heeft men toch heel knap weten te stacken. 😉 Bron: Hubble.