28 maart 2024

Kado van drie ruimtetelescopen voor IYA2009

M101

Credit: X-ray: NASA/CXC/JHU/K.Kuntz et al.; Optical: NASA/ESA/STScI/JHU/K. Kuntz et al; IR: NASA/JPL-Caltech/STScI/K. Gordon

Het zal (hopelijk) niemand ontgaan zijn dat we momenteel het Internationale Jaar van de Sterrenkunde meemaken, IYA2009 in internationale termen geheten. Dit alles ter gelegenheid van het feit dat exact 400 jaar geleden Galileo Galileï als eerste (groot vraagteken) de telescoop naar boven richtte en objecten zoals de Maan, Jupiter en Saturnus ging bekijken. Ter gelegenheid van IYA2009 heeft men met behulp van de röntgensatelliet Chandra, de infraroodsatelliet Spitzer én de visuele satelliet Hubble bovenstaande foto van het sterrenstelsel M101 (22 miljoen lichtjaar hier vandaan in het sterrenbeeld Grote Beer) gemaakt en gepubliceerd. Messier 101 wordt ook wel NGC 5457 of het Windmolenstelsel genoemd. In de compositie links zien we in blauw de hete gaswolken die röntgenstraling afkomstig van o.a. supernovarestanten uitzenden, in rood de infraroodstraling afkomstig van stofwolken waar stervorming plaatsvindt en in geel de visuele straling afkomstig van sterren. Om de publicatie van de foto nog een feestelijk tintje te geven hebben ze een afdruk ervan opgestuurd naar zo’n honderd planetaria, scholen, musea en natuurcentra in de Verenigde Staten. Mmmm, waarom alleen daar? 🙁 Bron: Chandra.