29 maart 2024

Melkweg trilt nog na van oude botsing

botsing van sterrenstelsels

botsing van sterrenstelsels. Credit: James Gitlin

Berekeningen aan bewegingen van sterren in ons Melkwegstelsel laten zien dat wij (lees: ons Melkwegstelsel) zo’n twee miljard jaar geleden gebotst moeten zijn tegen een ander sterrenstelsel. Het was Ivan Minchev (Universiteit van Straatsburg, Frankrijk) die met collegae naar sterren keek die met hoge snelheden ons Melkwegstelsel doorkruisen. Die waarnemingen stopte hij in een computer, waarmee hij vervolgens een simulatie deed. Geen simulatie met een paar honderd sterren, nee verre van, hij maakte er direct een miljard sterren van. De uitkomst was dat er in de Melkweg golven zijn van hoge snelheidssterren, die dezelfde snelheid hebben als de andere sterren in een bepaalde golf. Oorzaak van de golven moet een botsing zijn geweest die ons sterrenstelsel een jaar of twee miljard jaar geleden moet hebben ervaren met een ander stelsel. Die golven zijn vergelijkbaar met de rimpels van water als je een steen in een vijver gooit. Eerder waren sterrenkundigen al tot de opvatting gekomen dat ons Melkwegstelsel in het verleden botsingen moet hebben meegemaakt, onder andere zo’n 150 miljoen jaar geleden. Een artikel over de bevindingen van Minchev et al wordt binnenkort gepubliceerd in het statige Montly Notices of the Royal Astronomical Society. Bron: New Scientist.