Site pictogram Astroblogs

Mars Reconnaissance Orbiter in slaapstand

De Mars Reconnaissance Orbiter

De Mars Reconnaissance Orbiter. Credit: NASA.

De NASA heeft bekendgemaakt dat de Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), de satelliet die om Mars heendraait en haarscherp fotografeert [1]Onder andere met z’n High Resolution Imaging Science Experiment camera (HiRISE)., afgelopen maandag in een soort slaapstand is terechtgekomen, safe mode zoals ze dat aan de overkant van de grote plas noemen. Het is allemaal automatisch gebeurd door de MRO zelf, zonder dat de technici van de NASA erbij betrokken waren. Men is nu aan het kijken hoe de MRO weer in normale stand te krijgen is. In de slaapstand wordt de communicatiesnelheid met Aarde teruggebracht tot 40 bits per seconde. Maandagavond was men al in staat om die snelheid eventjes 10.000x te vergroten. Om niet overhaast te werken wil men goed bestuderen wat de oorzaak van het terugvallen in de slaapstand is en hoe deze het beste verholpen kan worden. Uit de korte communicatieboost afgelopen maandag kon men al afleiden dat de MRO vóór de slaapstand te maken kreeg met een korte toename in vermogen gedurende een periode die tussen 200 nanoseconde en 41 seconden ligt. Het zou kunnen dat de MRO geraakt is door een kosmisch deeltje. Volgens de data zou dat gedurende 9 microseconden ingeslagen moeten zijn om 4.25 uur Pacific Standard Time op 23 februari.  Eh… effe geen zin om dat te converteren naar onze tijd, ik wil zo ontbijten. 🙂 De MRO bevond zich toen vanaf de Aarde gezien aan de achterkant van Mars. Het is inmiddels de vijfde keer sinds augustus 2005 dat de MRO in een slaapstand is geraakt, dus je mag verwachten dat de heren/dames technici inmiddels genoeg ervaring hebben dit soort situaties op te lossen. Zo, ik ga een broodje in de oven doen. Bron: NASA.

1 Onder andere met z’n High Resolution Imaging Science Experiment camera (HiRISE).