Site pictogram Astroblogs

Meteoriet gevonden van de ‘Nederlandse’ vuurbol?

De gevonden meteorieten

De gevonden meteorieten. Credit: Thomas Grau.

Op 17 januari 2009 verscheen boven grote delen van Noord-Europa, waaronder Nederland een heldere vuurbol. Berichten over waarnemingen van de vuurbol kwamen ook uit Duitsland, Denemarken en Zweden. De Duitse meteorietjager Thomas Grau heeft onlangs verklaard op het Deense eiland Lolland meteorieten te hebben gevonden van deze vuurbol. Op basis van de ooggetuigeverklaringen berekende hij het pad van de vuurbol en vond dat ‘ie ergens op Lolland neergekomen moet zijn. De foto toont het ‘kluitje’ meteorieten, zoals Grau die aantrof. Met Phil Plait (The Bad Astronomer) ben ik enigzins sceptisch over de vondst, want al die meteorietbrokstukken bij elkaar oogt erg gekunsteld. Je zou verwachten dat als een meteoor tijdens z’n tocht door de dampkring uiteenvalt de brokstukken verspreid op Aarde neerkomen en niet bij elkaar zoals op de foto. Ook is het knap dat je zo’n klein nestje van meteorieten weet te vinden op een eiland van 1.200 km2 groot. Volgens Grau zijn de metorieten zogenaamde koolstof chondrieten. De meeste meteorieten die op Aarde neerkomen zijn chondrieten, maar deze koolstofhoudende variant vormt een minderheid ervan (<5% van alle chondrieten). Ik zal de berichten over deze vondst wel verder volgen en kijken of Grau gelijk heeft of dat het misschien in scene is gezet. Bron: Bad Astronomy.