15 augustus 2022

Zijn ze nou gek geworden bij Mission Madness?

Stand na drie rondes

Stand na drie rondes. Credit: Mission Madness

Vorige week schreef ik over Mission Madness, de wedstrijd die de NASA had uitgeschreven om het publiek te laten kiezen uit 64 ruimtevaartmissies, welke het meest favoriet is. Leuk idee natuurlijk, geheel in de aard van de democratisch ingestelde Amerikanen. Maar wat blijkt nou: het publiek blijkt wel héél vreemde voorkeuren voor missies te  hebben. Mission Madness is een soort knock-out systeem waarbij telkens twee missies tegen elkaar gaan en het publiek kiest wie door mag gaan naar de volgende ronde. Klinkt fair. Maar wat zien we na de eerste drie rondes (zie afbeelding)? Dat de Mars Phoenix verloren heeft van Apollo 11. Ok, da’s nog wel te begrijpen, gezien het historische belang van de Apollo 11, die Neil Armstrong als eerste mens op de Maan zette. En dat bijvoorbeeld de Marsrovers Spirit en Opportunity (MER) verloren hebben ten faveure van de Super Pressure Balloon (SPB). Huh? nooit gehoord van die laatste. Maar dat de Hubble ruimtetelescoop eruit is gegooid en dat diens tegenstander de Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) naar de volgende ronde is vind ik écht onbegrijpelijk. 👿  Temeer daar die LRO nog moet worden gelanceerd! De Hubble ruimtetelescoop, waarmee al meer dan een decennium geweldige foto’s worden gemaakt en die talrijke ontdekkingen op z’n naam heeft staan, kreeg slechts 800 stemmen tegen 7637 voor de LRO. 😯 Hier moet denk ik iets aan de hand zijn. Van die MER (Mars Exploration Rovers) kan ik mij voorstellen dat niemand weet dat dá t de afkorting is van de Spirit en Opportunity. Het publiek neemt kennelijk even de moeite niet om op MER te klikken en dan de ware betekenis te ontdekken. OK, snap ik. Maar dat een nog te lanceren LRO wint van de Hubble gaat er bij mij niet in. Fraude, omkoperij, technische fouten? Wie ’t weet mag het zeggen. Kortom, die Mission Madness is echt gek geworden! Bron: New Scientist.

Speak Your Mind

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: