28 maart 2024

Doe mee met het spel van stervorming

Starformation, the game

Starformation, the game. Credit: The Hive Overmind Discover Magazine

Sterrenkunde ká n af en toe best wel saai zijn, met name als je dikke tekstboeken door moet worstelen over bijvoorbeeld zonnebevingen. Maar het is in de meeste gevallen helemaal niet saai, zeker niet als een onderwerp op een speelse manier wordt behandeld. Als voorbeeld neem ik maar even het online computerspel Star Formation, dat onlangs door Discover Magazine is uitgebracht. Hardstikke leuk om te doen én zeer leerzaam. Het gaat er in dat spel om dat je probeert een interstellaire gaswolk zo ver moet zien te krijgen dat ‘ie in elkaar klapt en sterren vormt. Maar zoiets gaat niet vanzelf. Zo’n wolk van waterstofatomen zal niet uit zichzelf ineenkrimpen, daar is een bepaalde ’trigger’ voor nodig, bijvoorbeeld een nabije supernova. De schokgolf van zo’n supernova kan er voor zorgen dat de wolk op sommige plekken wel ineenstort. Maar cruciaal is dan weer wáár die supernova plaatsvind. En dat kan je allemaal zelf bepalen. Hoe meer sterren je weet te scoren met je quanta aan supernova hoe hoger je score. De allereerste keer haalde ik 586 punten. Da’s niks, want de ranglijst wordt aangevoerd door Phil Plaits, hoe kan het ook anders, met 55.646. Ik moet er kennelijk eens een avondje voor gaan zitten om te kijken hoe ik m’n score aan stervorming kan verhogen. Kortom, waag je ook aan Star Formation, The Game! 😀 Bron: Bad Astronomy.