28 maart 2024

Galaxy Zoo: 1 miljoen sterrenstelsels gehaald!

Nummer 1 miljoen!

Nummer 1 miljoen! Credit: SDSS.

De Galaxy Zoo had het streven om tijdens de 100 Hours of Astronomy 1 miljoen geclassificeerde sterrenstelsels te halen. En da’s gelukt! 😀 Vanmorgen werd de magische grens overschreden en wel door de classificatie van het stelsel genaamd SDSSJ084054.83+422839.8 (zie afbeelding). Degene die dit stelsel beoordeelde en classificeerde was ene jdavenport, die augustus 2008 bij de Galaxy Zoo kwam en inmiddels zo’n 581 stelsels heeft geclassificeerd. De GZ-leiding heeft besloten om de teller nog even door te laten gaan en te kijken of binnen de honderd uren misschien de anderhalf miljoen kan worden gehaald. Op dit moment (zaterdagavond 23.10 uur) staat de teller op 1.164.258. Alle GZ’ers die mee hebben gedaan aan het bereiken van deze mijlpaal: bedankt voor jullie werk, ga zo door! Bron: Galaxy Zoo Blog.

1. Ja zal wel, de meeste stelsels zin gele vlekjes, die miljoenste met zijn mooie duidelijke spiraal is natuurlijk fijn voorgeselecteerd voor de nieuwsgaring. Zit ik spiralen te scoren weet je meest niet welke kant die opdraait.

2. Ja zal wel, de meeste stelsels zin gele vlekjes, die miljoenste met zijn mooie duidelijke spiraal is natuurlijk fijn voorgeselecteerd voor de nieuwsgaring. Zit ik spiralen te scoren weet je meest niet welke kant die opdraait.

3. Ik geloof niet dat er sprake is van een spiraalstelsel die voorgekookt de miljoenste zou zijn. Op de blog van Galaxy Zoo hebben ze een paar keer een top 10 van meest favoriete sterrenstelsels gehad en vreemd genoeg stond er een onooglijke ellips op de eerste plaats, die er ook niet uitzag. Dus het komt gewoon zo uit en ze gaan daar vast niet op voorselecteren.

4. Ik geloof niet dat er sprake is van een spiraalstelsel die voorgekookt de miljoenste zou zijn. Op de blog van Galaxy Zoo hebben ze een paar keer een top 10 van meest favoriete sterrenstelsels gehad en vreemd genoeg stond er een onooglijke ellips op de eerste plaats, die er ook niet uitzag. Dus het komt gewoon zo uit en ze gaan daar vast niet op voorselecteren.

5. Idealist :O)