29 maart 2024

First light van planeetzoeker Kepler

First light van Kepler

First light van Kepler. credit: NASA/Ames/JPL-Caltech

Op 7 maart j.l. werd Kepler gelanceerd, de missie van de NASA die op zoek gaat naar aardachtige exoplaneten. Een maand later ging de beschermende stofkap er vanaf en vandaag werden de eerste first light opnames van Kepler gepubliceerd. Feitelijk nam Kepler diverse opnames voor de eerste keer, zoals eentje die z’n totale beeldveld van 100 vierkante graad in één keer in beeld brengt. Een andere, hierboven afgebeeld, is van de open sterrenhoop NGC 6791, 13.000 lichtjaar verwijderd van Aarde. De hoop ligt in het sterrenbeeld Lier (Lyra) en de geschatte ouderdom is 8 miljard jaar. Qua kleur lijkt de foto nogal saai, alleen rode en witte sterren, maar dat is een bewuste uitkomst. Heldere sterren zijn witter en zwakkere sterren roder, hetgeen niets te maken heeft met hun feitelijke kleur. De foto werd op 8 april genomen, één dag na het afwerpen van de stofkap, en de belichtingstijd was 60 seconden. Alle first light opnames lijken geslaagd, dus Kepler is klaar om aan het échte werk te beginnen: aardachtige exoplaneten in de Zomerdriehoek vinden! 😀 Bron: NASA.