28 maart 2024

Sterrenkunde bij de 27 uur van Europa

De 27 uur van Europa

Credit: 27 uur van Europa

Komende vrijdag, 8 mei 2009, start in de TV-uitzending van Paauw & Witteman om 23.00 uur de 27 uur van Europa. Gedurende 27 uren zal door een gezelschap onder leiding van staatssecretaris Frans Timmermans van Europese Zaken per bus een non-stop tocht door heel Nederland worden gehouden. “Om de vele gezichten van Europa te laten zien, brandende kwesties te bespreken en erachter te komen wat Europa voor je betekent”, aldus de website van dit evenement. Tot die vele gezichten van Europa (of tot die brandende kwesties) hoort kennelijk ook sterrenkunde, want van 4.35 tot 5.35 uur ’s nachts doet de bus Middelburg aan en daar zal in Volkssterrenwacht Philippus Lansbergen een kijkje worden genomen in de wereld van wetenschap en sterrenkunde. Frans Timmermans zal daar in goed gezelschap verblijven: Hanny van Arkel doet er aan mee, die zal vertellen over haar unieke sterrenkundige ontdekking van Hanny’s Voorwerp door middel van de Galaxy Zoo. Ook Vincent Icke is van de partij, de bijzonder hoogleraar kosmologie, kunstenaar en schrijver. Hij trakteert ons midden in de nacht op een wervelend en energiek college en leidt ons rond in de wondere wereld van de Europese wetenschap. Aan het einde zullen Frans, Hanny en Vincent een discussie over sterrenkunde voeren. En da’s allemaal live te volgen op de Ustream van de 27 uur van Europa! 😀 Na die 27 uren zal Frans wel 27 dagen nodig hebben om bij te komen. Bron: Hanny’s Voorwerp.

1. Ja, zou kunnen… hoewel ze volgens mij de gehele 27 uur ‘uitzenden’. We zullen zien. 😉

2. Dus je gaat toch vroeg je wekker zetten? 😀

3. Dus je gaat toch vroeg je wekker zetten? 😀

4. Eh… ik beloof niets. 😉 By the way, alles wat via Ustream gaat kan worden opgenomen, dus ik neem aan dat de organisatoren dat ook zullen doen. Zodat iedereen de uitzending later nog eens terug kan kijken.

5. Eh… ik beloof niets. 😉 By the way, alles wat via Ustream gaat kan worden opgenomen, dus ik neem aan dat de organisatoren dat ook zullen doen. Zodat iedereen de uitzending later nog eens terug kan kijken.