28 maart 2024

Maakte een bombardement van meteorieten de Aarde bewoonbaar?

Het Late Heavy Bombardment

Het Late Heavy Bombardment. Credit: Matthias Willbold, Tim Elliott, University of Bristol

Een tweetal geologen onder leiding van dr. Richard Court (Imperial College, Londen; die andere heet Mark A. Sephton) denkt dat een massaal bombardement van meteorieten zo’n 4,0 tot 3,8 miljard jaar geleden ervoor heeft gezorgd dat de Aarde bewoonbaar werd en dat de planeet gunstig werd om leven te doen ontstaan. Die periode staat bekend als de periode van het Late Heavy Bombardment (LHB), waarvan het bestaan door het onderzoek van de maanstenen, die met de Apollovluchten werden meegenomen, werd gesuggereerd. In die periode [1]Het is niet duidelijk wat het grotere aantal inslagen veroorzaakte. Een mogelijkheid is dat de baan van Jupiter kleiner werd. Het zwaartekrachtsveld van deze planeet zou daardoor de banen van veel … Lees verder zou het binnenste gedeelte van het zonnestelsel (de Aarde en de Maan en de planeten Venus, Mercurius en Mars) bloot hebben gestaan aan een veel groter dan gemiddeld aantal inslagen van meteorieten. Onderzoek door het Imperial-tweetal aan meteorieten die door de dampkring van de aarde vliegen heeft laten zien dat tijdens die passage gemiddeld 12% van de massa van de meteoriet in waterdamp kan worden omgezet en 6% in kooldioxide. Rekening houdend met de geschatte hoeveelheid meteorieten die de aardse dampkring tijdens het LHB bestookten komen Court en z’n makker uit op 10 miljard ton kooldioxide en evenveel waterdamp per jaar dat in die periode als gevolg van de meteorieten in de dampkring terechtkwam. En dat gedurende een periode van ongeveer 20 miljoen jaar. Zodoende werd de dampkring natter en warmer en werd ’t een gunstige omgeving voor het ontstaan van leven. Een artikel van Court en Sephton over hun bevindingen van de effecten van het meteorietenbombardement tijdens het LHB is vandaag verschenen in het vakblad Geochimica et Cosmochima Acta. Morgen allemaal rennen naar de winkel. 🙂 Bron: Eurekalert.

1 Het is niet duidelijk wat het grotere aantal inslagen veroorzaakte. Een mogelijkheid is dat de baan van Jupiter kleiner werd. Het zwaartekrachtsveld van deze planeet zou daardoor de banen van veel planetoïden veranderen, waardoor ze op ramkoers kwamen te liggen met één van de binnenplaneten. Een andere optie is een enorme botsing in het zonnestelsel, die voor veel los “rondvliegend puin” zorgde.