19 april 2024

Een kijkje ónder de Spirit

Marsrover Spirit zit sinds begin mei vast in de Martiaanse grond. Vandaar dat de NASA middels het microscopic imager instrument dat vastzit aan de robotarm op 2 juni j.l. een foto heeft genomen van de onderkant van de Spirit:

De onderkant van de Spirit

Credit: NASA/JPL/USGS

Die camera is eigenlijk bedoeld om close-up foto’s te nemen van rotsblokken en andere interessante dingen op Mars, maar voor de gelegenheid werd ‘ie omgetoverd tot inspectiecamera. Uit de foto blijkt dat de Spirit niet ‘leunt’ op rotsblokken of zand. Wel is er een piek middenonder de Spirit te zien, gevormd door rotsen of zand, die als mogelijke hindernis kan werken. Ook blijkt de Spirit op een soort van helling te staan, met een hoek van ongeveer 14°. De NASA is van plan de onderkant ook vanuit andere hoeken te fotograferen. Ondertussen zijn ze op Aarde ook nog bezig om de boel te simuleren en te kijken hoe Spirit zich het beste uit haar netelige situatie kan bevrijden. Tenslotte kijken ze nog es in de archieven hoe Marsbroertje Opportunity zich ergens in 2005 wist te bevrijden van een 30 cm hoge Marsduin, bijgenaamd de Vagevuur-duin (Purgatory Dune). Kortom, de NASA gaat niet over één nacht ijs. Bron: New Scientist.