19 april 2024

Dit wordt ‘binnenkort’ een echte ster

Barnard 68 (B68)

Barnard 68 (B68). Credit: ESO.

Zie hier de welbekende kosmische kolenzak genaamd Barnard 68 (B68), 400 lichtjaar van ons verwijderd in het sterrenbeeld Slangendrager (Ophiuchus). Het is een zeer donkere absorptienevel, die al het licht van de erachterliggende sterren tegenhoudt. Het wordt ook wel een Bok globule genoemd, naar Bart Jan Bok, de tot Amerikaan genaturaliseerde Nederlandse sterrenkundige, die ze voor het eerst bestudeerde. Recente berekeningen van de sterrenkundigen João Alves (Calar Alto Observatory in Spanje) en Andreas Bürkert (Universiteit van München) tonen aan dat B68 binnenkort ineen zal storten en vervolgens zal oplichten als een echte ster. Nou moet je het begrip ‘binnenkort’ met een korreltje zout nemen, want Alves en Bürkert menen ermee te moeten zeggen dat het nog wel 200.000 jaar kan duren. 🙂 Astronomisch gesproken is dat inderdaad een zeer korte tijd. De massa van B68 is ongeveer 2 zonmassa’s. Op zich is het lastig voor zo’n moleculaire gaswolk om spontaan ineen te klappen onder invloed van de gravitatiekracht. Maar Alves en Bürkert denken dat een botsing met een andere wolk de ineenstorting kan versnellen. Dichtbij B68 is inderdaad een kleinere wolk gevonden met een massa van ongeveer 2/10e zonmassa. Alves en Bürkert simuleerden op een computer de situatie van B68 en z’n kleine kompaan, beginnend met een afstand tussen de twee Bok globules van 1 lichtjaar. Na 1,7 miljoen jaar penetreerde de kleine globule de grote met een snelheid van 370 meter per seconde. Op een gegeven moment raakt het gehele systeem gravitationeel instabiel en begint de contractieperiode. Die instabiliteit is volgens het tweetal nu feitelijk al begonnen in B68 en daarom duurt het ‘niet lang meer’ totdat zich een echte ster uit de globule heeft gevormd. Nou, we wachten maar af. 😉 Wie ’t allemaal nog eens op z’n gemak na wil lezen kan dat hier doen, hetgeen april 2009 ook gepubliceerd is in het vakblad The Astrophysical Journal. Bron: Universe Today.