29 maart 2024

Een atlas van koude stof in de Melkweg

ATLASGAL

ATLASGAL. Credit: ESO/APEX & MSX/IPAC/NASA

Sterrenkundigen hebben met behulp van de APEX telescoop in Chili de koude stofwolken in het centrale gedeelte van de Melkweg in kaart gebracht en daar een soort van atlas van uitgebracht, de APEX Telescope Large Area Survey of the Galaxy (ATLASGAL). De atlas toont de stofwolken in het submillimetergebied van het spectrum, dat zich met golflengten van 100 micrometer tot 1 millimeter tussen het infrarood- en radiogebied bevindt. De stofwolken zijn de potentiële geboorteplekken van sterren. Naast stof komt in dezelfde gebieden ook waterstofgas voor, maar dat is een stuk moeilijker te detecteren. Het kleine beetje warmte dat van het stof afkomt is makkelijker te ‘zien’. ATLASGAL brengt 95 vierkante graad van de hemel in kaart, zich uitstrekkend over een lange strook van 2° breedte [1]Da’s vier maal de diameter van de Volle Maan. en 40° lengte. De atlas toont duizenden afzonderlijke wolken van stof, die een omvang hebben van ongeveer een lichtjaar en die een massa hebben tussen tien en duizend zonmassa’s. Ook zijn er structuren en bogen te zien die veroorzaakt zijn door uiteengereten supernovae en krachtige sterrenwinden van zware sterren. ATLASGAL legt een basis voor verder onderzoek dat de ESO wil gaan doen met de opvolger van APEX, The Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), die ergens in 2011 van start moet gaan. Kijk eens aan, ALMA hoeft niet van nul af aan te beginnen. 🙂 Bron: Spaceref.

1 Da’s vier maal de diameter van de Volle Maan.