29 maart 2024

Aminozuur glycine ontdekt in komeet Wild 2!

Stardust bij de staart van komeet Wild-2. Credit: NASA-JPL.

In de monsters die het ruimteschip Stardust vanuit de staart van komeet Wild-2 mee naar de Aarde heeft genomen hebben wetenschappers van de NASA het aminozuur glycine ontdekt! 😯 Het is voor het eerst dat een aminozuur, een belangrijke bouwsteen voor het ontstaan van leven, in materiaal afkomstig van een komeet is ontdekt. Levende wezens gebruiken glycine om proteïnen mee te maken. De komeetverkenner Stardust is op 2 januari 2004 door de staart van komeet Wild 2 gevlogen en deeltjes van de komeet zijn toen ingevangen en terechtgekomen in een zogenaamde aerogel. Op 15 januari 2006 keerde de capsule van Stardust terug op Aarde (hé, da’s nog m’n oude website) en daarna begonnen wetenschappers de gel met de ingevangekomeetstof te onderzoeken. En met succes klaarblijkelijk. Saillant detail is dat de glycine in de komeet een isotoop met 13 koolstofatomen is, terwijl glycine op aarde slechts 12 koolstofatomen telt. Door die specifieke eigenschap van de glycine wordt uitgesloten dat de glycine door aardse besmetting in het komeetmateriaal terecht is gekomen. De ontdekking van de glycine in het materiaal van de komeet Wild 2 versterkt het idee van panspermie, waarbij wordt gesteld dat het leven op Aarde wellicht van buitenaardse oorsprong is en dat het hier door meteorieten of kometen gebracht kan zijn. Bron: NASA.