29 maart 2024

Een Grote Golf in plaats van Donkere Energie?

Credit: Qimono/Pixabay.

Volgens twee wiskundigen [1]Blake Temple en Joel Smoller van de Universiteit van Californië respectievelijk Michigan. zou het wel eens kunnen zijn dat de versnelling van de uitdijing van het heelal geen gevolg is van de Donkere Energie, maar van iets geheel anders, namelijk een Grote Golf, die sinds de oerknal door het heelal voortraast. Temple en Smoller, de twee wiskundigen in casu, menen zelfs dat er helemaal geen sprake is van een versnelling in de uitdijing. Het lijkt alsof verwegstaande sterrenstelsels verder staan dan ze op grond van de standaard kosmologie zouden moeten staan en daardoor lijkt het alsof er een versnelling aan de gang is, maar dat is helemaal niet zo. Die versnelling werd in 1998 ontdekt aan de hand van supernovae in sterrenstelsels ver weg. Twee groepen van waarnemers zagen dat die supernovae zwakker waren dan ze zouden moeten zijn en dus bedacht men dat ze verder weg staan en dat het heelal dus sneller expandeert. Om die versnelde expansie te verklaren bedacht men de Donkere Energie, die in tegenstelling tot de zwaartekracht een afstotende werking heeft. Maar liefst 73% van de gehele massa-energie van het heelal zou uit die Donkere Energie moeten bestaan. Vele natuurkundigen zijn niet blij met die Donkere Energie, vooral omdat het een ad hoc hypothese is, bedacht om een waargenomen verschijnsel te verklaren. Vandaar de theorie van Temple en Smoller, die feitelijk zegt dat de verweggelegen sterrenstelsels meedeinen op het laatste restje van een gigantische kosmische golf, die z’n oorsprong vindt in de oerknal. Probleem met hun theorie is wel dat ‘ie veronderstelt dat de Aarde in een vrij centrale en dus unieke plek in het heelal moet staan. Maar de twee wiskundigen wijzen erop dat er ook kleinere golven mogelijk zijn en dat we in het centrum van één van die kleinere golven zitten. Grote vraag is natuurlijk ook hoe die grote golven precies ontstaan. Tsja, daarover laten Temple en Smoller zich niet uit. Bron: Space.com.

1 Blake Temple en Joel Smoller van de Universiteit van Californië respectievelijk Michigan.