28 maart 2024

Eerste aardachtige exoplaneet bevestigd

Impressie van CoRoT-7b

Impressie van CoRoT-7b. Credit: ESO/L. Calçada

CoRoT-7b, onthoudt die naam! Het is namelijk de eerste exoplaneet waarvan inmiddels is komen vast te staan dat het een aardachtige planeet is, met dezelfde dichtheid als die van de Aarde. CoRoT-7b werd begin dit jaar ontdekt door de Franse exoplanetenjager CoRoT, de satelliet die sinds eind 2006 succesvol op zoek is naar planeten buiten het zonnestelsel. CoRoT-7b ligt 400 lichtjaar van ons vandaan in het sterrenbeeld Eenhoorn (Monoceros) en z’n diameter is twee keer die van de Aarde. Omdat de exoplaneet zeer dicht bij z’n centrale ster – Corot-7 [1]Een oranje dwergster die ietsje lichter en kleiner dan de Zon is. – ligt is het aan de oppervlakte zo’n 2.000 °C, lekker barbecue-temperatuurtje dus [2]Moet je nagaan dat het aan de nachtkant door het ontbreken van een dampkring zo’n -200 °C is.. 🙂  CoRoT was niet in staat de massa en dichtheid van de planeet te meten, maar onlangs zijn sterrenkundigen daar met behulp van de HARPS spectrograaf van het La Silla Observatorium in Chili wel in geslaagd. Gedurende 70 uren waarneemtijd, verspreid over enkele maanden, kon HARPS de snelheid van de centrale ster meten. Omdat CoRoT-7b door z’n massa iets aan die ster trekt is er in die snelheid een bepaalde hobbel zichtbaar. En uit de analyse van die hobbel heeft men afgeleid dat CoRoT-7b vijf keer de aardmassa heeft. Gecombineerd met die diameter kom je dan op een planeet uit die ongeveer dezelfde dichtheid als de Aarde heeft. Men vermoed dan ook dat CoRoT-7b een rotsachtige exoplaneet is. Maar wel een zwartgeblakerde rotsachtige exoplaneet welteverstaan. Bron: Physics World.

1 Een oranje dwergster die ietsje lichter en kleiner dan de Zon is.
2 Moet je nagaan dat het aan de nachtkant door het ontbreken van een dampkring zo’n -200 °C is.

1. Ja eh, beetje warm wel.

Ik ga pas juichen bij ongeveer dezelfde massa en baan om dezelfde soort zon en dan water op de planeet en ook ZUURSTUF graag in de atmosfeer (of andere gassen die daar niet thuishoren zonder leven op het oppervlak).