Site pictogram Astroblogs

Enkele oerartikelen van de sterrenkunde

Het heelal dijt uit, zoals Slipher en Hubble zagen aan de van ons af bewegende sterrenstelsels, hetgeen ze maten door hun roodverschuiving.

Hubble's originele artikel uit 1929In de Astroblogs komen altijd onderwerpen aan de orde die ooit een keer door iemand of door een groep mensen bedacht zijn. Ooit heeft iemand voor het eerst gesproken over neutronensterren, zwarte gaten of het uitdijende heelal. De publicaties van de artikelen waarin die dingen het eerst geopperd werden noem ik voor ’t gemak maar even de oerartikelen van de sterrenkunde. Die oerartikelen heb ik (letterlijk) op een rijtje gezet. 🙂 Het zou natuurlijk een lijst met honderden onderwerpen kunnen zijn, maar om dat uit te zoeken heb ik een sabattical nodig en dat vindt m’n baas vast niet goed. Ik heb mij daarom beperkt tot tien onderwerpen – hoogst interessant bij mijn weten – en daarvan zie je in de volgende tabel welke verlichtte geesten zich daar het eerste over hebben uitgelaten. Plus een link naar dat originele document! 😀

OnderwerpAuteur(-s)Jaar van publicatieLink naar artikel
Het expanderende heelalEdwin Hubble1929A relationship between distance and radial velicity among extra-galactic nebulae
NeutronensterrenWalter Baade en Fritz Zwicky1934Remarks on Super-Novae and Cosmic Rays
Donkere materieFritz Zwicky1937On the Masses of Nebulae and of Clusters of Nebulae
QuasarsMaarten Schmidt19633C 273: A Star-like Object with Large Red-shift
Kosmische microgolf-achtergrondstraling (theorie)R.H.Dicke, P.J.E. Peebles, P.G.Roll en D.T.Wilkinson1965Cosmic black-body radiation
Kosmische microgolf-achtergrondstraling (waarneming)A.A.Penzias en R.W.Wilson1965A Measurement of Excess Antenna Temperature at 4080 Mc/s
PulsarsA.Hewish, S.J. Bell, J.D.H. Pilkington, P.F. Scott & R.A. Collins1968Observation of a Rapidly Pulsating Radio Source
Verdampende zwarte gatenStephen Hawking1974Black hole explosions?
Het inflatiemodel van het heelalAlan Guth1981The Inflationary Universe: A Possible Solution to the Horizon and Flatness Problems