28 maart 2024

’s Ochtends drie planeten in het oosten te zien

drie planeten 's ochtends

drie planeten ’s ochtends. Credit: Sky & Telescope.

Wie komende week om een uur of zeven ’s morgens naar buiten gaat kan – mits het helder weer is én je niet ligt te ronken in je bed – een prachtig schouwspel zien. Aan de oostelijke horizon zijn namelijk drie planeten zichtbaar, Mercurius, Venus en Saturnus. Mercurius en Saturnus staan beiden erg laag aan de horizon, hoewel Saturnus iedere dag een stukje hoger komt te staan. Op donderdag 8 oktober is er een nauwe samenstand van het tweetal, waarbij Mercurius om 11 uur slechts 0°19′ ten zuiden van Saturnus staat [1]Met een telescoop kan je proberen deze conjunctie of samenstand overdag te zien.. Van Saturnus zien we overigens de noordzijde van de ringen, sinds de equinox op 10 augustus jongstleden. Mercurius bereikt komende dinsdag haar grootste westelijke elongatie. Venus tenslotte pronkt met z’n helderheid van magnitude -3,4 het meest van de drie planeten. Hij staat deze week een eindje boven Mercurius (-0,7m) en Saturnus (+1,1m). Tot 13 oktober, want dan is er een mooie Venus-Saturnus conjunctie, waarna Saturnus ‘boven’ Venus uitstijgt aan de hemel. Op de afbeelding zie je de situatie van de drie planeten in de ochtend van de 8e oktober, zo’n drie kwartier voor de zonsopkomst. Even geleend van Sky & Telescope. 🙂  Bron: Sterrengids 2009 + Sky & Telescope.

1 Met een telescoop kan je proberen deze conjunctie of samenstand overdag te zien.