Site pictogram Astroblogs

Chandra ‘ziet’ twee samensmeltende zwarte gaten in NGC 6240

Twee samensmeltende zwarte gaten in NGC 6240

Credit: X-ray (NASA/CXC/MIT/C.Canizares, M.Nowak); Optical (NASA/STScI)

Bovenstaande foto is een combinatie van een optische foto (het blauwe licht) gemaakt door de Hubble ruimtetelescoop in 2008 en een röntgenfoto (het geel-oranje-rode licht) van de Chandra ruimtetelescoop in 2006. Het gaat om NGC 6240, een zogenaamd ultralumineus infrarood sterrenstelsel in het sterrenbeeld Slangendrager (Ophiuchus) op een afstand van ongeveer 330 miljoen lichtjaar. Zie je in de kern van NGC 6240 die twee heldere puntjes? Dat zijn de actieve gebieden met verhoogde röntgenstraling waarbinnen zich twee superzware zwarte gaten bevinden. Die zwarte gaten bevinden zich zo’n 3.000 lichtjaar van elkaar. Sterrenkundigen denken nu dat die twee ongeveer 30 miljoen jaar geleden in elkaars gravitationele invloedsfeer terechtkwamen en dat ze sindsdien langzaam naar elkaar toe spiraliseren. Over enkele tientallen of honderden miljoenen jaren zullen de zwarte gaten op elkaar botsen en samensmelten. Botsingen van stellaire zwarte gaten geven al flinke gammaflitsers als resultaat. Laat staan als deze twee giganten gaan botsen, dan krijg je echt een mega-gammaflitser. Gelukkig duurt dat nog eventjes. 🙂 Bron: Chandra.