29 maart 2024

Video: het ontstaan van de Krabnevel (M1)

De Krabnevel (M1)

De Krabnevel (M1). Credit; NASA, ESA and Allison Loll/Jeff Hester (Arizona State University).

De Krabnevel (Messier 1, NGC 1952 en vast nog een paar andere catalogusnummers) is een supernovarestant in het sterrenbeeld Stier. Kometenjager Charles Messier zag het restant in 1758 aan als een komeet, maar ontdekte enkele dagen later dat deze komeet wel heel erg vast aan de hemel stond en dus besloot hij om een catalogus op te zetten van alle vaste “komeetachtige” objecten om dit soort vergissingen in de toekomst te voorkomen. De krabnevel was het eerste object en kreeg daarom de naam M1. De Krabnevel ontstond na een supernova die op 4 juli 1054 plaatsvond en die door Chinese hofastrologen werd waargenomen. Van die explosie en de navolgende vorming van de Krabnevel kwam ik onderstaande video tegen. Werkelijk schitterend hoe ze het ontstaan daarvan hebben nagebootst. In de bron wordt gezegd dat het zou gaan om een video van de zware variant van een supernovae, de zogenaamde hypernovae. Maar dat is niet juist. Supernovae leiden tot het ontstaan van neutronensterren, hypernovae tot zwarte gaten. En wat zit er in het centrum van de Krabnevel? Een pulsar, een snel roterende neutronenster.

Bron: Daily Galaxy.