29 maart 2024

Een kosmische zwarte weduwe

B1957+20 , alias de zwarte weduwe

B1957+20 , alias de zwarte weduwe. Credit: X-ray: NASA/CXC/ASTRON/B. Stappers et al.

Die witte punt in de rode sigaar hiernaast is een pulsar genaamd B1957+20, alias de Zwarte Weduwe. Een snel ronddraaiende compacte neutronenster [1]Die krengen zijn zo’n 10 km in diameter, astronomisch gesproken zeer klein, en één theelepel neutronenster-materiaal weegt ongeveer 100 miljoen ton., 5.000 lichtjaar verderop in het sterrenbeeld Pijl (Sagitta). Op 21 juni 2001 legde de röntgensatelliet Chandra bovenstaand tafereel vast, dus geen nieuwswaarde meer. Maar vandaag was ’t foto van de dag op de site van de Daily Galaxy en ik vond ‘m wel fascinerend. Met een vaartje van pak ‘m beet een miljoen km per uur snelt de zwarte weduwe door het interstellaire medium. Hij/zij/het komt in botsing met omringende gas- en stofwolken en dat levert een schokgolf op, die je als de groene boog op de foto ziet. Achter de pulsar vormt de druk van de schokgolf een tweede schokgolf en die levert die karakteristieke rode cocon op. Vlakbij de pulsar schijnt een compagnon-ster te staan, niet te zien op die foto geloof ik, maar die is geen lang leven beschoren. Als een echte zwarte weduwe is de pulsar bezig om dat nabije mannetje langzaam te verdampen door het uitstralen van zeer energierijke straling. B1957+20, een echte kosmische Zwarte Weduwe. 🙂 Bron: Daily Galaxy.

1 Die krengen zijn zo’n 10 km in diameter, astronomisch gesproken zeer klein, en één theelepel neutronenster-materiaal weegt ongeveer 100 miljoen ton.