19 april 2024

‘Volle Maan-commissie’ vernoemt 4 planetoïden naar Nederlanders

De baan van planetoïde 23403 Boudewijnbuch (1971 FB). Credit: NASA.

Op 2 december heeft de Internationale Astronomische Unie (IAU) vier planetoïden vernoemd naar bekende Nederlanders. Nou ja, bekend is ook maar relatief. Twee kennen we in ieder geval: Planetoïde 23403 is naar Boudewijn Buch (1948-2002) vernoemd, de schrijver / dichter / verzamelaar / reiziger / etc… en planetoïde 23404 die naar Godfried Bomans (1913-1971) – ook al een schrijver – is vernoemd. Twee zijn denk ik alleen bekend bij stoffige archivarissen of historici: Planetoïde (13097) is naar Lamoraal vernoemd en planetoïde (13112) naar Montmorency, de graven van Egmont respectievelijk Hoorne uit de tijd dat we aan ’t stoeien waren met die Spanjolen. De volledige lijst met daarop 298 namen van ‘Nederlandse planetoïden’ is hier te vinden. (23403) Boudewijnbuch werd in 1971 ontdekt door de sterrenkundige Tom Gehrels, vandaar z’n andere catalogusnaam 1971 FB. Alleen ontdekkers van planetoïden mogen een naam indienen bij de vijtienkoppige Committee on Small Body Nomenclature en dat is dan ook gedaan, door dezelfde Gehrels. En wie was het die hem die suggestie voor Büch gaf? Dat was de bekende wetenschapsjournalist Carl Koppeschaar. Weet je wat nou het grappige is van die speciale namencommissie van de  IAU? Dat die enkel en alleen besluiten neemt bij Volle Maan. 😯 Yeah, klinkt als een duister mystiek clubje.