28 maart 2024

Magelhaense Stroom is langer en ouder dan gedacht

CREDIT: Nidever, et al., NRAO/AUI/NSF and Meilinger, Leiden-Argentine-Bonn Survey, Parkes Observatory, Westerbork Observatory, Arecibo Observatory.

Magelhaense Stroom, nee niet gelijk denken dat het een nieuwe aanbieder van groene stroom is. We hebben het over een enorme intergalactische wolk van neutraal waterstofgas (HI), die in 1972 nabij de Magelhaense Wolken werd ontdekt en die onlangs uitvoerig bestudeerd is door enkele radiotelescopen, waaronder de Green Bank Telescoop in de VS en de Arecibo Telescoop in Puerto Rico. De Grote en Kleine Magelhaense Wolken zijn onregelmatige dwergstelsels in de buurt van het Melkwegstelsel en ze liggen 150.000 resp. 200.000 lichtjaren ver weg. Vanaf beide ‘wolken’ loopt de Magelhaense Stroom naar de Melkweg en ongeveer 70.000 lichtjaar verderop in de richting van het sterrenbeeld Zuiderkruis komt de stroom aan bij de Melkweg. Voorheen dacht men dat zich in de stroom diverse onderbrekingen voordeden, maar de recente radiowaarnemingen laten zien dat de Magelhaense Stroom één lange ononderbroken gasstroom is, die ook nog eens 40% langer is dan men eerst dacht. Ook blijkt ‘ie geen 1,75 miljard jaar oud te zijn, maar 2,5 miljard jaar. Die lange poos geleden stonden de twee Magelhaense Wolken een stuk dichter bij elkaar en hun gravitationele interactie ’triggerde’ een versnelde stervorming, waarbij massieve sterren ontstonden. Die zeiden vervolgens na een kort maar heftig leven vol met hevige sterwinden boem in de vorm van supernovae. Zowel die sterwinden als de supernovae zorgden op hun beurt weer voor gassen die uit de dwergstelsels werden geschoten, richting de grote buurman, het Melkwegstelsel, en dat heeft de Magelhaense Stroom opgeleverd. Hierboven op de foto zie je die stroom mooi in beeld. En dat alles werd vandaag gepresenteerd in Washington op de… 215e bijeenkomst van de AAS. 🙂 Bron: Universe Today.