28 maart 2024

Herrijst Phoenix uit de sneeuw?

Credit: NASA/JPL

Op 11 november 2008 legde de Marslander Phoenix na vijf maanden van trouwe en uiterst nuttige dienst het loodje in de koude herfst op Mars. Toch gaat vanaf 18 januari a.s. NASA’s Mars Odyssey  drie dagen lang intensief luisteren naar mogelijke signalen afkomstig van Phoenix. OK toegegeven, de NASA schat de kans dat Phoenix na ruim een jaar van herfst, winter en vroege lente nog ‘leeft’ héél laag in, maar je weet het maar nooit. Als de apparatuur wonder boven wonder nog werkt dan zal ‘ie proberen periodiek contact op te nemen met de Odyssey. Van 18 tot 20 januari vliegt Odyssey tien keer per dag over het gebied waar Phoenix zich verblijft. In februari en maart volgen nog een paar van dergelijke periodes en ook dan zal geluisterd worden. Op de foto hierboven zie je de Phoenix, zoals op 6 januari dit jaar gefotografeerd met de High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) camera aan boord van de Mars Reconnaissance Orbiter (MRO). Zal de Phoenix uit z’n as eh… de sneeuw herrijzen? Bron: NASA.