Site pictogram Astroblogs

Sterrenkundigen vinden jongste exoplaneet ooit

Credit: PA/M. Hernán-Obispo

Impressie van BD+201790b. Credit: PA/M. Hernán-Obispo

Sterrenkundigen hebben bij de ster BD+20 1790 een exoplaneet ontdekt die met een geschatte leeftijd van 35 miljoen jaar piepjong is. Het is de jongste exoplaneet die nu bekend is en z’n naam is BD+20 1790b. Yep, scheelt één letter. Even ter vergelijking: de Aarde is zo’n 4,5 miljard jaar oud, bijna 130 keer ouder. De vorige recordhouder piepkuiken piepster was 100 miljoen jaar. Ster en planeet liggen 63 lichtjaar van ons vandaan en de massa van de planeet is zes keer die van Jupiter. BD+20 1790 lijkt op onze zon en is zelf ook nog jong. Dat laatste is verrassend, want tot nu toe zijn exoplaneten vooral bij oudere sterren gevonden. Jonge sterren zijn nogal actief met zonnewind en magnetische velden en die activiteit maskeert meestal de aanwezigheid van planeten. Maar het team sterrenkundigen onder leiding van Maria Cruz Gálvez-Ortiz en John Barnes heeft gebruikmakend van de Doppler-techniek BD+20 1790b toch weten te vinden. Bij die techniek kijken ze of de ster niet een tikkeltje heen en weer schommelt, wat te zien is aan de rood- en blauwverschuiving in de spectraalllijnen. Die schommeling ontstaat doordat de exoplaneet een tikkeltje trekt aan de ster door z’n gravitatiekracht. BD+20 1790b staat dichterbij de ster dan Mercurius bij onze Zon, dus die kracht moet behoorlijk zijn. Bron: Alphagalileo.