16 april 2024

Heeft CoGeNT een lichte WIMP (=donkere materie) gezien?

De CoGeNT resultaten. Credit: CoGeNT Collaboration.

Af en toe wordt de wereld van natuurkundigen opgeschrikt door geroezemoes over mogelijke belangrijke ontdekkingen, zoals vorig jaar december toen men bij het CDMS-experiment twee kandidaten vond voor een WIMP-deeltje [1]en waarbij een kans van 23% was dat deze twee gebeurtenissen achtergrond zijn. Volgens de wetenschappelijke standaarden is dat te hoog om als betrouwbaar te worden gezien.. Afgelopen week is dezelfde opwinding merkbaar, want bij een experiment genaamd CoGeNT (Coherent Germanium Neutrino Technology) – in gebruik in dezelfde Soudanmijn in Minnesota als CDMS – heeft men wellicht honderden aanwijzingen gevonden voor het bestaan van een licht WIMP-deeltje met een massa tussen 7 en 11 GeV. WIMP’s zijn ‘weakly interactive massive particles’, op dit moment in alle theoretische modellen van donkere materie dé beste kandidaat voor donkere materie. Van donkere materie weten we dat 23% van het gehele heelal eruit moet bestaan, maar nog nooit is één deeltje ervan direct waargenomen. WIMP’s zijn er ook weer in alle soorten en maten en dé meest waarschijnlijke WIMP-kandidaat is het zogenaamde neutralino. De massa daarvan zou ergens tussen 10 en 10.000 GeV moeten liggen, dus de CoGeNT-waarnemingen zouden helemaal aan de onderkant van dat bereik liggen, er zelfs een tikkie onder. Recente modellen laten zien dá t zo’n licht WIMP-deeltje tot de mogelijkheden behoort. Afijn, CoGeNT heeft wellicht een lichte vorm van donkere materie gevonden, een claim waarvan je de details hier kunt lezen. De grafiek hierboven laat de resultaten zien. Daarin is de groene curve gebaseerd op de CDMS-experimenten en de witte gebogen lijnen de CoGeNT-resultaten uit 2008 en 2010. De paarse gebieden zijn van DAMA/LIBRA.  En het blauwomrande gebied in ’t midden is nu wat de meest waarschijnlijke uitkomst is van alle experimenten. Afgelopen donderdag verscheen er ook een artikel in het vakblad Nature hierover. Ik hou jullie op de hoogte van de verdere ontwikkelingen hierover! Bron: The Reference Frame.

1 en waarbij een kans van 23% was dat deze twee gebeurtenissen achtergrond zijn. Volgens de wetenschappelijke standaarden is dat te hoog om als betrouwbaar te worden gezien.