28 maart 2024

Zwarte gaten zijn er in vele maten én vormen

Zwarte gaten in allerlei vormen. Credit: Maria J. Rodriguez (Max-Planck-Institut für Gravitationsphysik in Duitsland)

Ik las zojuist een bespreking van een wetenschappelijk artikel van Maria J. Rodriguez (Max-Planck-Institut für Gravitationsphysik in Duitsland) genaamd On the black holes species (by means of natural selection)”. Goh, dat lijkt toch verdacht veel op dat befaamde boek van eh… hoe heet ‘ie ook alweer, oh ja, Darwin. Dát zwarte gaten voorkomen in vele maten weten we al lange tijd en ik heb die vaker de revue laten passeren (zoals hier) [1]Nog even: je hebt primordiale zwarte gaten, oftewel de mini-zwarte gaten, de ‘gewone’ stellaire zwarte gaten, de intermediaire massa-zwarte gaten en tenslotte de superzware zwarte gaten … Lees verder. Maar dat je zwarte gaten ook in allerlei vormen hebt is nieuw. Nou ja, echt nieuw is het ook niet, want al langer wordt er gefilosofeerd over bijvoorbeeld zwarte ringen. Maar die genoemde mevrouw Rodrigues heeft zwarte gaten bekeken in het licht van de snaartheorieën, welke veronderstellen dat we niet in een vierdimensionale wereld leven, maar dat er sprake is van wel tien dimensies (of elf in sommige varianten). Gebruikmakend van die snaartheorieën heeft Rodrigues een hele ‘catalogus’ opgesteld van vormen van zwarte gaten en die bevatten naast gewone bolvormige vormen ook een heel scala bizarre vormen zoals saturnus-achtige vormen (bol + ring dus), zwarte helische ringen, di-ringen (dubbele ringen dus), stropdas-achtige zwarte gaten en wat dacht je van deze: de ‘fietsende’ zwarte ringen. 😯 Ik zal later nog wel eens ingaan op al die varianten die Rodriguez onderscheidt. Afijn, naast de Galaxy Zoo kunnen we dus wellicht ook een Black Hole Zoo beginnen. Wel twee maren / mitsen / echters /…:  één dat de lijst van Rodrigues niet eens compleet is (“The catalog of different species (exact solutions) of black holes shows a very rich structure but seems far from being complete”) en twee: dat ze in theorie bestaan hoeft uiteraard niet te betekenen dat zo ook in werkelijkheid bestaan. Helder? Bron: Technology Review.

1 Nog even: je hebt primordiale zwarte gaten, oftewel de mini-zwarte gaten, de ‘gewone’ stellaire zwarte gaten, de intermediaire massa-zwarte gaten en tenslotte de superzware zwarte gaten in de kernen van sterrenstelsels.

1. roy jeuring zegt

sorry:$ zou u mij die site van waneer je de maan kan zien enzo nog een keer willen geven??

ben vergeten opte slaan