Site pictogram Astroblogs

Een overzicht van de verschillende typen supernovae

Welke supernovae zijn er allemaal? Credit: NASA.

[Update-1]: Er zijn drie nieuwe klassen van superlichtsterke supernovae voorgesteld, SLSN-R, SLSN-I en SLSN-II. Deze zijn nog niet verwerkt in onderstaande tabel. [Update-2] Inmiddels heb ik een nieuw overzicht gemaakt, met alle nu (oktober 2018) bekende typen supernovae.

Er zijn heel wat soorten supernovae, sterren die met een enorme kracht exploderen en die tot miljarden lichtjaren afstand vanaf Aarde te zien zijn. Ik heb eens op een rijtje gezet welke typen supernovae worden onderscheiden (met de twee meest bekende supernovae vet weergegeven):

TypeVeroorzakerEigenschappenVoorbeeld
Ia ('thermonuclear supernovae')Twee botsende witte dwergen óf een witte dwerg en een begeleidende gewone sterGeen waterstof (H I), wel geïoniseerd silicium (Si II), nikkel en ijzerSN 2003fg
Ib ('stripped core-collapse supernovae')Zware Wolf-Rayet ster in dubbelstersysteem, die het waterstof in z'n buitenlagen aan de begeleider kwijtraakt voordat hij explodeertGeen H-I, wel niet-geïoniseerd helium (He I), geen absorptielijn Si II.SN 2008D