Site pictogram Astroblogs

Een prachtige vulkanische keten op de Maan

Credit: NASA/LRO

Ik kwam vandaag de foto hiernaast tegen, gemaakt op 17 juli 2009 met de Lunar Reconnaissance Orbiter Camera (LROC), minder dan een maand na z’n lancering. De resolutie van de prachtige foto is zo’n 10 meter per pixel. Op dat moment kon de LRO al foto’s maken met 1,55 m/px en later toen z’n hoogte tot het maanoppervlak afnam werd dat zelfs 50 cm/px. Op de foto zien we een lange keten van ellipsvormige kraters en verhogingen, temidden van een platte vlakte. Het is géén keten die veroorzaakt is door de inslag van kometen of planetoïden. Het is het resultaat van vulkanische activiteit op de maan, lang geleden toen deze nog op dat gebied actief was. Op de maan komen grote vulkanische vlakten voor met basaltgesteente, vergelijkbaar met wat men op Aarde de zogenaamde Large Igneous Provinces (LIP’s) noemt. Voorbeelden daarvan zijn de Deccan Trappen in India en de Siberische Trappen in Rusland. Op de maanvlaktes, die vroeger als zeeën gezien werden, komen rillen voor, langerekte en kronkelende ‘kanalen’van tientallen tot honderden kilometers lengte. Maar zo’n keten als hiernaast ziet er toch heel anders uit. Wellicht is de keten het gevolg van iets wat we op Aarde lavatunnels noemen, een fenomeen dat mogelijk ook op Mars voorkwam. Hebben jullie suggesties? Een grotere versie van de foto is hier te bekomen en het daarop afgebeeldde gebied is 15 bij 80 km. Bron: Planetary Society.