16 april 2024

Microbacteriën ontdekt in asfaltmeer in Trinidad

Pitch Lake met de plekken waar microbacteriën zijn gevonden. Credit: Dirk Schulze-Makuch et al/ Washington State University

Je houdt ’t toch niet voor mogelijk. In één van de grootste asfaltmeren op Aarde, Lake Pitch in Trinidad, dat op natuurlijke wijze gevuld is met taai, vloeibaar asfalt, hebben wetenschappers microbacteriëel leven ontdekt. 😯 Dirk Schulze-Makuch (Washington State University, VS) en z’n collega’s hebben dat meer bestudeerd, waarvan iedereen in de veronderstelling verkeerde dat het buitengewoon levenonvriendelijk is, en de uitkomst is dat iedere gram vloeibaar asfalt zo’n 107 microbacteriën bevat. Het meer bevat heet, borrelend asfalt, koolwaterstofwassen en kooldioxide en kennelijk gedijen die microbacteriën zich daar prima. De wetenschappers zagen dat die microbacteriën eencellige organismen zijn en dat ze leven van de koolwaterstoffen. De omstandigheden in asfaltmeren lijken erg op de meren van methaan en ethaan, die voorkomen op Titan, Saturnus’ grootste maan. Ook daarvan wordt gesuggereerd dat er bacteriëel leven kan voorkomen, hoewel je dat leven niet in je slaapkamer moet tegenkomen omdat het ontzettend zou stinken én explosief zou zijn. Zal ook lekker stinken in Trinidad, denk ik. 🙂  Het wetenschappelijke artikel van Schulze-Makuch en consorten is hier te vinden. Bron: Technology Review.