29 maart 2024

16 mei opening nieuwe sterrenwacht in Zevenaar

Sterrenwacht Corona Borealis. Credit: Corona Borealis

Eindelijk staat hij er dan: de nieuwe sterrenwacht van Stichting Corona Borealis! Zondag 16 mei om 14:00 uur zal burgemeester Jan de Ruiter van Zevenaar samen met de voortrekker van dit project de heer Willem Bekkers de nieuwe gebouwen feestelijk openen! Aan de opening wordt tevens meegewerkt door professor Kuipers, hoogleraar astronomie aan de universiteit Nijmegen. De op het voormalig zwembadterrein De Breuly gebouwde sterrenwacht biedt nieuwe mogelijkheden voor inwoners van Zevenaar, Arnhem en omstreken om kennis te maken met de sterrenhemel, planeten en het heelal. Naast de fantastische locatie waar wekelijks naar de sterren gekeken kan worden is er ook een nieuwe samenwerking ontstaan tussen Corona Borealis en de Duitse sterrenwacht in Goch/Kleve. En door een gezamenlijk opgezet educatief uitwisselingsprogramma, wordt astronomie ook toegankelijk gemaakt voor leerlingen van het middelbaar onderwijs in de grensstreek. De nieuwe sterrenwacht staat symbool voor een unieke samenwerking. De sterrenwacht is volledig door een team van vrijwilligers gebouwd. Daarnaast werd de bouw mogelijk gemaakt dankzij de ondersteuning van onder andere de oud-burgemeester van Didam, de heer Paul Peters, de Gemeente Zevenaar, Baston Wonen, de Rabobank, het VSBFond, het EUREGIO fonds, de firma Lugarde alsmede de inzet van diverse organisaties uit de regio. Graag willen we daarom samen deze opening vieren. U bent welkom op zondag 16 mei van 14:00 tot 16:00. De officiele openings-handeling vindt plaats om 14.00 uur. Lokatie: Breulylaan 3, Zevenaar. Bron: Corona Borealis.