28 maart 2024

Xenon: donkere materie-claims kunnen in de prullebak

De Xenon 100 detector. Credit: Xenon Collaboration

Een paar keer hebben natuurkundigen met experimenten beweerd dat ze mogelijk deeltjes donkere materie hebben gevonden. April 2008 bijvoorbeeld claimde het team van het DAMA-experiment in Italië de vondst van donkere materie en december vorig jaar berichtte het CDMS-team uit de VS de mogelijke vondst van twee deeltjes. Welnu, om het maar even kort en krachtig te zeggen: beide claims kunnen in de prullebak. Xenon 100 heeft namelijk laten zien dat beide experimenten donkere materie niet gezien kúnnen hebben. Huh, Xenon 100, wazzdannouweer? Net als DAMA en CDMS is Xenon een donkere materiedetector, verscholen diep onder de grond. En net als DAMA bevindt Xenon zich onder het Gran Sasso gebergte in Noord-Italië. CDMS maakt gebruik van germanium-silicium om WIMP’s – weakly interactive massive particles, dé belangrijkste kandidaat voor donkere materie – te detecteren, DAMA van natrium-jodide en Xenon maakt gebruik van… yep, xenon, één van de zwaarste elementen die er bestaan. Gedurende 11 dagen in november-december 2009 tuurde Xenon 100 naar WIMP’s en de uitkomst was… yep goed geraden, niets, nada, niente, nothing. Het Xenon 100 experiment is vele malen gevoeliger voor WIMP’s dan DAMA en CDMS, dús als de gedane claims waar waren dan zou men dit keer vele keren zo’n deeltje moeten hebben gezien. Uiteraard zeggen woordvoerders van DAMA en CDMS dat hún experimenten toch anders kijken dan Xenon en dat hun claims recht overeind blijven staan. Grappig is trouwens hoe de New York Times in een recent artikel over Xenon de ‘niet-vondst’ van donkere materie interpreteert:

“the clarity with which they saw nothing spurred hopes that such experiments are approaching the rigor and sensitivity necessary to detect the elusive gravitational glue of the cosmos.”

😀  Helemaal niets hebben de waarnemingen overigens niet opgeleverd. Indien de CDMS-claim juist is dan heeft Xenon laten zien dat het WIMP-deeltje minstens 80 keer zo zwaar moet zijn als het proton. Nou, da’s toch niet niks. 😉 Bron: New Scientist + Cosmic Variance.

1. Die eerdere onderzoekers ageren tegen de Xenon 100 data, alsof ze het liefste de werkelijkheid een dimensietje of 11 zouden willen verdraaien om alsnog de WIMPs uit de hoge hoed te toveren.

Helaas! Verlinde heeft gelijk natuurlijk en zal het donkere materie probleem graag voor ons oplossen. Maar hoe?

2. Ik had het artikel in Physics World ook gelezen. Lijkt alsof er een relletje tussen verschillende wetenschappelijke teams is losgebroken.