29 maart 2024

Hebben zwarte gaten een ring van licht?

Hebben zwart gaten een ring van licht? Credit: Alain Riazuelo of the French National Research Agency, via Wikipedia

In een onlangs verschenen artikel zeggen twee sterrenkundigen, Tim Johannsen en Dimitrios Psaltis (Universiteit van Arizona in Tucson), dat zwarte gaten een ring van licht om zich heen hebben, die zichtbaar zou moeten zijn en die ons meer verteld over de interne toestand van het zwarte gat. Van die interne toestand is ooit het no-hair-theorema opgesteld door de befaamde natuurkundige John Wheeler, welke stelt dat die toestand slechts door twee parameters bepaald wordt: de massa en spin van het zwarte gat. Andere eigenschappen zou een zwart gat niet hebben [1]Eigenlijk klopt dat niet. Electrische lading is óók een eigenschap van zwarte gaten. Vreemdgenoeg besteden Johannsen en Psaltis daar geen aandacht aan.. Johannsen en Psaltis denken dat fotonen die zich net buiten de waarneemhorizon bevinden, de grens waarbinnen de ontsnappingssnelheid groter is dan de lichtsnelheid en ontsnappen niet meer mogelijk is, een ring van licht vormen. Die lichtring zou helderder moeten zijn dan het omringende gas en stof in de nabijheid van het zwarte gat, het zou een diameter moeten hebben van ongeveer tien keer de waarneemhorizon en – het allerbelangrijkste – de vorm van de ring zou bepaald worden door de massa en spin van het zwarte gat. Ergo: dé manier om dat theorema te bewijzen. Op indirecte wijze hebben sterrenkundigen al vele zwarte gaten ontdekt, zowel de stellaire zwarte gaten als de superzware zwarte gaten in de centra van sterrenstelsels. Allen verraden ze zich door hun gravitationele werking op hun omgeving. De ring van licht zou het eerste directe bewijs zijn en Johannsen en Psaltis denken dat binnen enkele jaren sterrenkundigen in staat zullen zijn die ring te zien bij het zwarte gat in het centrum van de Melkweg. Nou, kijken of ze gelijk hebben. Bron: Technology Review.

1 Eigenlijk klopt dat niet. Electrische lading is óók een eigenschap van zwarte gaten. Vreemdgenoeg besteden Johannsen en Psaltis daar geen aandacht aan.