29 maart 2024

Vakantiesouvenir uit Drenthe: een tektiet

Yep, ‘mijn’ tektiet, ahum…

Ik heb van m’n vakantie in Drenthe nog iets leuks overgehouden: een tektiet, gekocht in een edelstenenwinkel ergens in het plaatsje Drouwen. Het kostte € 3,75, dus niet een investering waarvoor je een lening bij de ING moet afsluiten. Tektieten hebben in zekere zin een astronomische oorsprong, want het zijn gestolde fragmenten van aardse gesteenten, die na een inslag van een meteoriet smelten en worden weggeslingerd en vervolgens weer terug op Aarde vallen. Tijdens de val stollen de stukken tot een glasachtige massa. Vaak vertoont het oppervlak van een tektiet typische kenmerken die zijn ontstaan tijdens de val. Doordat tektieten uit aards gesteente ontstaan, zijn ze rijk aan siliciumdioxide. Ik vroeg de medewerkster in de winkel, waar ze allerlei geologische stenen en sieraden verkopen, of zij ook meteorieten hebben en toen verwees ze naar een schap waar tektieten liggen en ook Moldavieten, tektieten uit Moldavië. Maar tektieten zijn géén meteorieten, want ze komen niet zélf uit de ruimte. Daarvoor zal ik ook iets meer in de buidel moeten tasten, vrees ik. Volgende vakantie. 🙂 Bron: Wikipedia.

1. Op ebay vind je wel goedkopere meteorieten. Deze verkoper heeft er vaak wel wat:

Zoals (op het moment van schrijven):

Maar ik zou vooral even goed rondkijken op ebay, er staan bijna altijd wel wat meteorieten op. (Toen ik op zoek was kwam die hierboven als goedkoopste uit de bus, maar dingen veranderen snel op internet.)

Groeten,

Marcel

2. Ook op Nederlandse bodem is het mogelijk om meteorieten, tektieten of moldavieten te kopen via deze website: http://www.meteoriet.eu/

Zelf ben ik eens naar Tsjechië geweest om moldavieten in te kopen, mijn reisverslag is hier te lezen: http://moldaviet.blogspot.nl/

3. Bart, bedankt voor de links. Met name dat verslag van jou is leuk om de lezen. Hier een wiki over dat moldaviet.