28 maart 2024

Het is de opnameduur van 28 uren meer dan waard

NGC 4911 in de Comacluster. Credit: NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA).

Met de Hubble ruimtetelescoop hebben ze een foto gemaakt van NGC 4911, een majestueus spiraalsterrenstelsel in het sterrenbeeld Haar van Berenice, deel uitmakend van de Comacluster van sterrenstelsels. Hubble deed er maar liefst 28 uren over om deze afbeelding te produceren en dat was zeker de moeite waard. Het was geen aaneensluitende opname, maar versnipperd over een aantal periodes in december 2006, januari 2007 en in januari en februari 2009. Er werd gebruik gemaakt van twee camera’s aan boord van Hubble, de Wide Field Planetary Camera 2 (WFPC2) en de Advanced Camera for Surveys (ACS). Naast stofbanden zien we helder verlichte gebieden, waar een verhoogde stervorming aan de gang is. Op de hoge resolutiefoto’s van NGC 4911 zien we de spiraalarmen tot zeer ver doorlopen. Op de achtergrond van de foto zien we talloze kleine sterrenstelsels die tot de Comacluster behoren of die verderweg liggen. Rechts van NGC 4911 zien we een naburig stelsel, NGC 4911A, welke een behoorlijke gravitationele invloed uitoefent en materiaal van de spiraalarmen aantrekt. Prachtig om te zien, zó mag Hubble ze vaker maken. Bron: Hubble.