29 maart 2024

Gas- en stofschijf om jonge ster in detail waargenomen

De gas- en stofschijf én ring om HD 163296

Met behulp van de vier ‘Very Large Telescopes’ (VLT) van de ESO  in Chili zijn sterrenkundigen er in geslaagd om voor het eerst in detail een gas- en stofschijf rondom een jonge ster te fotograferen. Het gaat om HD 163296, een zogenaamde Herbig Ae ster, een lichtkrachtige ster – 30x zoveel licht uitstralend als onze zon – 360 lichtjaar van ons vandaan. Met afzonderlijke telescopen is aan de ster niets te zien, maar een team sterrenkundigen onder leiding van Stéphanie Renard (Laboratoire d’Astrophysique de Grenoble, Zwitserland) keek naar HD 163296 met alle vier 8,2 meter VLT’s plús de aanvullende 1,8-meter ‘Auxiliary Telescopes’ op de berg Verro Paranal in Chili. Het licht van dit achttal wordt middels de interferometer-techniek gecombineerd en dat levert het oplossend vermogen op gelijk aan dat van een spiegel van maar liefst 130 meter groot. Op deze wijze kon men details tot 10 milliboogseconden groot in HD 163296 zien en dat leverde voor het eerst een duidelijke foto op van de binnenste gas- en stofschijf én de stofring om de ster heen. De ster plus schijf/ring zien er uit zoals het zonnestelsel er ongeveer 4,5 miljard jaar geleden moet hebben uitgezien. In de schijf en ring kunnen zich uiteindelijk planeten vormen. De buitenste delen van de stofring reiken ongeveer 150 miljoen km ver weg, de afstand Aarde-Zon, in de foto met de buitenste cirkel aangegeven. Met verder onderzoek aan sterren zoals deze hoopt men meer te weten te komen over de wijze waarop ons eigen zonnestelsel is gevormd. Meer info over de vondst van Renard et al vindt je in dit wetenschappelijke artikel. Bron: Science Daily.