Site pictogram Astroblogs

De Havik ziet een balkspiraal in de Oven

NGC 1365, een mooi balkspiraalstelsel. credit: ESO/P. Grosbøl

Als je niet zou weten dat ik een serieuze blogger ben, die de lezer voortdurend goed nieuws wil voorschotelen op het terrein van sterrenkunde en ruimtevaart, zou je kunnen denken dat ik begin te raaskallen. De Havik die een balkspiraal in de Oven ziet, wazzdannouweer? Nou simpel: met de krachtige HAWK-I camera verbonden aan ESO’s Very Large Telescope (VLT) van het Paranal Observatorium in Chili hebben ze op briljante wijze NGC 1365 gefotografeerd, een balkspiraalstelsel gelegen in het sterrenbeeld… Oven! Yep Oven, het bestaat echt. Het is een zuidelijk sterrenbeeld, bij ons dus niet zichtbaar en het is misschien beter bekend onder z’n Latijnse naam Fornax. NGC 1365 ligt 60 miljoen lichtjaar van ons vandaan en maakt deel uit van het Fornaxcluster van sterrenstelsels. De hiernaast staande foto is in infrarood genomen, da’s de kracht van de HAWK-I camera en met dat infrarode licht kan men ‘dieper’ in NGC 1365 kijken dan met optisch licht. Zo’n balkspiraal als NGC 1365 kenmerkt zich door z’n centrale balk, die aan de uiteinden overgaat in spiraalarmen. De balk bestaat uit oude sterren, terwijl de spiraalarmen vol jonge sterren zitten, omgeven door gaswolken. Het complete stelsel is pak ‘m beet 200.000 lichtjaren groot en de uiteinden van de balk doen er zo’n 350 miljoen jaar over om één keer rond het centrum te draaien. In dat centrum zit – goh, wat een verrassing – een superzwaar zwart gat. Megapixel-verzamelaars kunnen hier de originele foto downloaden, 20,9 Mb groot. Oh ja, dat HAWK-I staat voor High Acuity, Wide field K-band Imaging, dan weet je dat ook weer. 🙂 Bron: ESO.