28 maart 2024

Bestaan er ook witte dwerg pulsars?

AE Aquarii, een witte dwerg pulsar? Credit: Casey Reed/NASA

De wereld leek ooit zo simpel: je had zaken zoals planeten en sterren, witte dwergen en pulsars en andere astronomische objecten, die allemaal strak gedefinieerd en duidelijk onderscheidend van elkaar waren. Maar met de ontdekking van talloze objecten die zich tussen de ‘klassen’ van planeten en sterren bevinden, zoals ‘hete Jupiters’ en ‘bruine dwergen’ is dat onderscheid tussen planeten en sterren flink aan het vervagen. En dat ‘dreigt’ nu ook voor het onderscheid tussen witte dwergen en pulsars. Op basis van waarnemingen van de satelliet PAMELA [1]Hetgeen staat voor Payload for Antimatter Matter Exploration and Light-nuclei Astrophysics. komt een groep sterrenkundigen onder leiding van Kazumi Kashiyama (Kyoto Universiteit) namelijk met de stelling dat er wel eens witte dwerg pulsars zouden kunnen bestaan. Met PAMELA heeft men waargenomen dat er meer positronen de aarde bereiken dan theoretisch voorspeld in het energiebereik 10 – 100 GeV. Positronen zijn de antideeltjes van electronen en aangezien er heel weinig antimaterie in het heelal is zou je er weinig van verwachten. Bij nog hogere energieën, 100 GeV tot 1 TeV, worden zelfs meer positronen én electronen waargenomen. In 2008 dacht men op basis van die gegevens dat er sprake was van een productie door vervallen donkere materiedeeltjes van electronen en positronen, maar dat idee is inmiddels weer verlaten. Nu komen witte dwerg pulsars op de proppen als mogelijke leverancier van deze deeltjes. Normaal gesproken zijn witte dwergen- feitelijk de eindstadia van sterren zoals onze zon – te licht om een pulsar te vormen. Pulsars zijn snel ronddraaiende neutronensterren, die als kosmische vuurtorens bundels energie de ruimte inzenden. Kashiyama en z’n club denken dat 10% van de witte dwergen een pulsar kan worden als ze met materie gevoed worden door een nabije ster. Er zijn ook al mogelijke kandidaten voor dergelijke objecten: AE Aquarii (zie afbeelding) en EUVE J0317-855. OK, volgende vraag: wanneer wordt de eerste planeet-pulsar ontdekt? 🙂 Bron: Universe Today.

1 Hetgeen staat voor Payload for Antimatter Matter Exploration and Light-nuclei Astrophysics.