Krijgt Curaçao een commerciële ruimtevaart-luchthaven?
6 oktober 2010 door 1 Reactie
Space Experience Curaçao en het in Californië gevestigde XCOR Aerospace namelijk een samenwerkingsovereenkomst gesloten, waarin staat dat vanaf 2014 XCOR met z’n Lynx Mark I en II 2-persoonsraketten vanaf een ruimtevaart-luchthaven op Curaçao vluchten gaat ondernemen. De Lynx Mark I moet tot 61 km hoogte komen en grote broer Lynx Mark I tot 100 km, de magische grens waar officiëel de ruimte begint. Prijskaartje voor zo’n vlucht: $ 95.000,-! Klinkt veel, nee sterker… het is veel geld, maar het is wel een stuk goedkoper dan een ticket voor een vluchtje met Virgin Galactic’s SpaceShipTwo á raison de $ 200.000. Curaçao en XCOR hebben een soort van werkverdeling gemaakt, waarbij het Antilliaanse eiland zorgt voor de luchthaven, de faciliteiten en de lease van de raketten, terwijl XCOR verantwoordelijk is voor de bemanning en de eventuele training van ruimtetoeristen. Met een dergelijke regeling – in ’t Engels ‘a wet lease’ genaamd – kan een commerciële onderneming als XCOR búiten de VS gemakkelijker lanceringen voor elkaar krijgen. XCOR heeft ook al een dergelijke afspraak lopen met Zuid-Korea. Mmmm, heb ik al een vakantie geboekt voor 2014? Even met m’n vrouw overleggen. 🙂 Bron: Cosmic Log.
Het zou best wel eens kunnen dat als we over een paar jaar praten over Curaçao we het niet alleen hebben over die heerlijke stranden, de aangemeerde luxe cruiseschepen en de los-vast relatie met voormalig kolonisator Nederland, maar dat we ’t ook hebben over… ruimtevaart. Vandaag hebben
Speak Your Mind