29 maart 2024

Röntgennova ontdekt door MAXI en Swift

12 oktober niets te zien, 17 oktober… een röntgennova. Credit: NAOJ.

MAXI & Swift, mmmmmm… dat klinkt toch echt als een duo á la Nick & Simon, dat zich al zingend een weg naar de top van de artiestenwereld baant. Niets is minder waar, want we hebben het over een tweetal wetenschappelijke instrumenten. Eentje aan boord van de Kibo-module vastgekoppeld aan het internationale ruimtestation ISS, namelijk MAXI (Monitor of All-Sky X-ray Image), het andere een satelliet, die niet alleen gammastraling kan zien, maar ook röntgenstraling en zelfs UV-straling, en da’s Swift. Dat duo heeft vorige week een röntgennova ontdekt, een plotselinge eruptie van röntgenstraling, afkomstig van een compact object enkele tienduizenden lichtjaren verderop in de Melkweg, een neutronenster of zwart gat, dat vergezeld is van een gewone ster. Het object moet massa van z’n begeleider aangetrokken hebben en die heeft zich in een accretieschijf om de neutronenster of het zwart gat verzameld, welke vervolgens na het bereiken van een kritische hoeveelheid tot een hevige uitbarsting in röntgenlicht moet hebben geleid. MAXI zag de uitbarsting van MAXI J1409-619 – zo heet de nova inmiddels – als eerste, op zondag 17 oktober, en een paar dagen later kon Swift de exacte lokatie vaststellen, ergens in het zuidelijke sterrenbeeld Centaurus. De betrokken Japanse wetenschappers hopen met vervolgonderzoek meer te weten te komen over deze nova. Bron: Science Daily.