29 maart 2024

Hubble kijkt 10.000 jaar vooruit in Omega Centauri

De voorspelde beweging van sterren in Omega Centauri. Credit: NASA, ESA, and J. Anderson and R. van der Marel (STScI)

Ja, dat wisten jullie nog niet, hé? Dat Hubble in de toekomst kan kijken. Nou, toch hebben sterrenkundigen met inzet van de Hubble ruimtetelescoop een verre blik op de toekomst geworpen, 10.000 jaren ver zelfs. Dat deden ze door met Hubble naar Omega Centauri te kijken, één van de 150 bolvormige sterrenhopen van de Melkweg en met z’n bijna tien miljoen sterren ook één van de grootste exemplaren. Met de Advanced Camera for Surveys (ACS) aan boord van Hubble keken ze in 2002 en 2006 naar de exacte lokatie van 100.000 sterren in de kern van Omega Centauri. Door de preciese meting van die lokatie kon men vervolgens de beweging van die sterren in kaart brengen. Dat vervolgens extrapolerend kon men tot het moment 10.000 jaar na nu een voorspelling maken hoe de beweging van al die sterren er uit zal zien. Niet alleen een knap staaltje van waarneemkunst, maar ook van computerprogrammering om dat allemaal uit te rekenen. De voorspelde beweging de komende 10.000 jaar zie je niet alleen in de afbeelding hiernaast, maar ook in de geproduceerde video hieronder. Daarin wordt eerst ingezoomd op de kern van Omega Centauri en aan ’t einde van het filmpje volgt de berekende beweging. Het eigenlijke doel van Hubble’s onderzoek aan de bolhoop was overigens niet om die beweging te voorspellen, maar om te zien of aan de hand van die bewegingen bewezen kan worden dat er een middelzwaar zwart gat in het centrum van de bolhoop zit. En kon dat bewezen worden? Nee, integendeel. Dat wil zeggen dat de aanwijzingen voor het bestaan ervan zwakker zijn geworden en áls er toch een zwart gat voorkomt dan moet het een stuk lichter zijn dan men eerst dacht.

Meer over deze waarneming aan de bolhoop Omega Centauri is te vinden in deze video, waarin je o.a. de twee astronomen aan het woord ziet die het onderzoek hebben uitgevoerd, Jay Anderson en Roeland van der Marel, beiden van het Space Telescope Science Institute in Baltimore, VS. Bron: Hubble.