28 maart 2024

De LHC gaat met lood de oerknal nabootsen

Met dit stukje lood wordt binnenkort de oerknal nagebootst. Credit: CERN

Op 4 november j.l., de dag dat Deep Impact een scheervlucht maakte langs de komeet Hartley 2, sloot men in Genève bij de Large Hadron Collider (LHC) een tijdperk af. Het was namelijk de laatste dag van een zeven maanden durende periode waarin men onafgebroken protonen tegen elkaar knalde men een energie van maximaal 3,5 teV per bundel. De LHC wordt nu klaargemaakt om een maand lang ionen van lood te laten botsen, een experiment waarbij men zal proberen de quark-gluon soep te creëeren, die kort na de oerknal aanwezig was, waarmee 13,7 miljard jaar geleden het heelal is ontstaan. Die botsingen zullen vooral door ALICE – hetgeen staat voor A Large Ion Collider Experiment -gevolgd worden, één van de vier grote apparaten die aan de LHC verbonden zijn. Bij de botsingen tussen de zware loodionen kunnen temperaturen bereikt worden die 500.000 keren hoger is dan de temperatuur in het centrum van de zon, dat met bijna 16 miljoen graden ook al tropisch warm is. Bij de concurrent Relativistic Heavy Ion Collider (RHIC) van het Brookhaven National Laboratory op Long Island (VS) hebben ze daar trouwens al ervaring mee, met zo’n heet soepje te brouwen. Een groep verontrustte mensen, zichzelf de Heavy Ion Alert genoemd, denkt overigens dat met de ionen-experimenten met de LHC grote risico’s worden gelopen. Zij vrezen namelijk dat er zogenaamde killer strangelets kunnen worden gevormd, deeltjes die net zoals de voorspelde micro-zwarte gaten catastrofale gevolgen voor de aarde kunnen hebben. Nou, we zullen ’t wel zien. Voor mij is ’t lood om oud ijzer. 🙂 Bron: Cosmic Log.

1. Ik heb een quantum theorie bedacht waarin ik het ontstaan van het leven beschrijf tot en met de ontwikkeling in de toekomst. Hierin heb ik andere ideeën over deze botsing. Deze botsing vind namelijk dagelijks in het leven plaats… ik denk dat deze ook te meten is…

Ik heb enkele andere definities over het leven dan algemeen wordt gebruikt.

2. Klinkt interessant. Kunnen we jouw quantum theorie nog ergens lezen?

3. Ik ben bezig deze te beschrijven. Een deel heb ik al.

4. OK, we horen wel als het klaar is. Laat dan wat van je horen.