28 maart 2024

NASA: Arseen-bacterie GFAJ-1 ontdekt in Monomeer

Credit: NASA

Zojuist is de door de NASA belegde persconferentie afgelopen en het is nu officiëel [1]Hoewel het gisteren in feite al bekend was.: de door de NASA gefinancierde astrobiologe Felisa Wolfe-Simon heeft in het zoute en giftige Monomeer in Californië een bacterie ontdekt die in haar compositie arseen (of arsenicum, da’s hetzelfde) gebruikt in plaats van fosfor. Vandaag is een artikel van Felisa Wolfe’s team over de ontdekking verschenen in het Amerikaanse vakblad Science. Alle andere leven op aarde maakt gebruik van zes ‘bouwstenen’, te weten koolstof, waterstof, stikstof, zuurstof, fosfor en zwavel. Het fosfor wordt daarbij gebruikt als de ruggegraat van het DNA en RNA, welke de genetische code van het leven bevat. Er waren al bacteriën bekend die arseen kunnen ‘ademen’, maar bacterie GFAJ-1, zoals het arseen-bacterie officiëel heet, gaat een stap verder: die kan cellen opbouwen met hulp van arseen. In het laboratorium wist men de uit de modder van het Monomeer afkomstige GFAJ-1 bacterie, welke behoort tot de familie van Gammaproteobacteriën of Halomonadaceae, te voeden op fosfor en vervolgens verving men dat fosfor door arseen. Normaal zou dat dodelijk zijn voor leven, maar GFAJ-1 ging rustig door men het bouwen van cellen. Afijn, een ontdekking die verstrekkende gevolgen heeft, aldus Felisa Wolfe-Simon. “We have cracked open the door to what else is possible in the universe.” zei ze in de persconferentie. Over de implicaties voor de zoektocht naar leven op planeten als Mars en manen als Titan zal ik later nog een keer terugkomen. Bron: NASA.

1. Kan Arseen ook fosfer vervangen in de citroenzuur cyclus en de ATP energie opslag?

2. Ik zou het niet weten, ben geen bioloog pf chemicus. Ik weet wel dat internationaal gemor doorklinkt over de theorie van de arseenbacterie en dat het eerste enthousiasme verstompt is. Kritiek op de ideeën van Felisa Wolfe-Simon en haar team komt o.a. van diverse Nederlandse biologen.