19 april 2024

Qatar ontdekt z’n eerste exoplaneet, Qatar-1b

Impressie van Qatar-1b. Credit: David A. Aguilar (CfA)

De vlaggen in Qatar, ergens in de grote zandbak van het Arabische schiereiland, zullen wel uithangen. Een internationaal team onder leiding van de Qatarese (?) sterrenkundige Khalid Al Subai heeft z’n eerste exoplaneet ontdekt. Het is een ‘hete Jupiter’, zoals dit type exoplaneten worden genoemd, d.w.z. eentje die heet en groot is. Qatar-1b – zo noemen ze ’t beestje, vast en zeker vanwege de sponsor van het onderzoek – is qua diameter 20% groter dan Jupiter en qua massa 10% zwaarder. Qatar-1b en z’n moederster, een oranje ster van spectraaltype K, staan pakweg 550 lichtjaren van de aarde. Dá t Qatar-1b heet is – ongeveer 1.100 ºC, zeg maar het land Qatar in de volle zomer en dat keer 30 – is niet zo verwonderlijk: hij staat zó dichtbij de ster dat ‘ie er in amper 34 uren omheen draait. Een Qatarees jaar duurt dus 34 uren. Wow, dan ben je vaak jarig! Al Subai en z’n kornuiten, werkzaam o.a. op het Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (CfA), ontdekten de exoplaneet middels de zogenaamde transitiemethode: het sterlicht werd in de gaten gehouden en toen de planeet er vanaf de aarde gezien precies voorlangs trok dimde het sterlicht een fractie. Genoeg om de eigenschappen van de planeet mee te bepalen. Om er zeker van te zijn dat er sprake is van een exoplaneet en géén voorlangs trekkende dubbelster heeft men spectrografische waarnemingen gedaan met de 150 cm telescoop van het Smithsonian’s Whipple Observatorium in Arizona en die bevestigden dat we te maken hebben met een echte exoplaneet. Bron: Eurekalert.