28 maart 2024

SOHO ontdekt z’n 2000e (!) komeet

Komeet nr. 2000 en SOHO. Credit: SOHO/Karl Battam/NASA/ESA/Alex Lutkus

De zonnesatelliet SOHO (Solar and Heliospheric Observatory) heeft op 26 december 2010 z’n 2000 komeet ontdekt! Tweeduizend kometen ontdekt door één instrument, op 2 december 1995 gelanceerd, da’s behoorlijk knap. Zóhó om ’t maar even anders te formuleren. SOHO zelf doet die ontdekking natuurlijk niet, dat is en blijft mensenwerk. En het was de Pool Michal Kusiak, sterrenkundestudent van de Universiteit van Krakau, die op die Tweede Kerstdag nr. 1999 én 2000 ontdekte. Samen met een stuk of zeventig andere mensen, zowel professionals als amateurs, worden de foto’s gemaakt met de LASCO (Large Angle and Spectrometric Coronagraph) camera’s aan boord van SOHO nauwkeurig bekeken. Zodra men een onbekend vlekje op de foto’s ziet wordt dat onderzocht en wordt bekeken of het geen reeds bekend komeet is. Het aantal ontdekte kometen is de laatste jaren sterk gegroeid, vooral door de inzet van het publiek daarbij. Over de eerste duizend kometen deed SOHO tien jaar, de volgende duizend stuks werden in vijf jaar ontdekt. Als je meer wilt weten over dat ontdekken van kometen met de SOHO-satelliet óf als je zelfs mee wilt doen moet je op deze SOHO-site kijken. Kusiak heeft er op die manier al meer dan honderd ontdekt. Zóhó!  Bron: NASA.