29 maart 2024

Planck brengt het kosmische toneel in beeld

Credit: ESA/Planck Collaboration

Vandaag zijn in Parijs de eerste wetenschappelijke resultaten bekendgemaakt van de Planck missie, de satelliet die vanaf Lagrangepunt L2 – 1.420.800 km van de Aarde verwijderd – de kosmische microgolf-achtergrondstraling bestudeert. Planck kijkt daarbij naar straling die tussen het radio- en infraroodgebied in het electromagnetisch spectrum zit en dat levert niet alleen een blik op naar die verre achtergrond, ontstaan 380.000 jaar na de oerknal, maar ook naar ‘recente’ objecten, zoals sterrenstelsels en objecten á¬n het Melkwegstelsel. Als William Shakespeare nu zou hebben geleefd dan zou hij het heelal als het toneel hebben uitgeroepen en de sterrenstelsels daarin als de toneelspelers. Planck laat de verschillende bedrijven van dat toneelstuk zien, niet alleen het laatste bedrijf, waarin de sterrenstelsels om ons heen op verschillende manieren evolueren en die ook door optische telescopen in beeld worden gebracht, maar ook de eerste twee bedrijven: die van het ontstaan van het heelal en het daaropvolgende ontstaan van de grootschalige structuren van clusters en superclusters á¬n dat heelal. Vandaag kwam met name dat middelste bedrijf naar voren, waarbij naar voren kwam dat Planck voor het eerst een tot nu toe onzichtbare bevolking van sterrenstelsels heeft ontdekt, die een enorme stervorming kennen, van wel 10 tot 1000 keer die van ons eigen Melkwegstelsel. In juli vorig jaar werd van Planck de eerste kaart van de microgolf-hemel gepubliceerd, vandaag werd in 25 wetenschappelijke artikelen – hier allemaal te zien en te lezen, veel plezier ermee 🙂 – het tweede en derde bedrijf van het heelal beschreven. Op het eerste bedrijf van het heelal, handelend over diens ontstaan, moeten we nog eventjes geduld hebben. Díe resultaten worden pas in januari 2013 bekend gemaakt, na nog een paar jaartjes van verdere studie door Planck. Geduld mensen! Massa’s foto van de microgolf-hemel, welke door Planck gemaakt zijn en waar bovenstaande er slechts eentje van is, zijn hier te zien. Bron: ESA.