29 maart 2024

USA: ga door met Endeavour en Atlantis tot 2017!

Gaan de Endeavour en Atlantis, hier beiden op hun lanceerplatform, door tot 2017? Credit: NASA

In het kader van NASA’s Commercial Crew Development Round 2 ( CCDev2) is de USA gekomen met een voorstel dat behelst de twee ‘jongste’ ruimteveren, de Endeavour en Atlantis, langer in dienst te houden en ze tot 2017 lanceringen te laten verrichten. Eh… de USA, United States of America? Noppes, ik heb het over de commerciële club genaamd United Space Alliance, die meedingt naar de premie van 200 miljoen dollar voor ontwikkelingskosten, die de NASA maart dit jaar wil uitgeven aan de club die het beste plan heeft om astronauten zo veilig mogelijk naar het ISS te transporteren. Ik had het daar gisteren al over, met dat concurrerende idee van die Liberty raket. De USA denkt dat ze met een kostenplaatje van $ 1,5 miljard per jaar twee vluchten met de Endeavour en Atlantis kunnen verzorgen, waar de bouw van nieuwe externe tanken in is inbegrepen. Die vluchten zouden door het leven gaan als de Commercial Space Transportation System (CSTS), een afgeleide van de huidige benaming van de vluchten, zoals de allerlaatste drie reguliere vluchten, STS-133, STS-134 en STS-135. Afijn, Endeavour en Atlantis nog zes jaar in dienst houden? Mmmm, het idee spreekt mij wel aan, zeker als ze nieuwe externe tanken gaan bouwen, want die zijn – zo bleek met de STS-133 – op dit moment de grootste risicofactor. Bron: Universe Today.

Share

Comments

  1. hé..hé…komt het gezonde verstand dan toch eindelijk naar bovendrijven in ruimtevaart bedrijvend Amerika. OK, de spaceshuttle heeft dan zo z'n problemen gekend…en helaas zijn die nog steeds niet helemaal opgelost….maar het is en blijft natuurlijk wel een ECHT ruimteschip vergeleken bij al die in het verleden gebruikte "conservenblikjes" waarin je als astronaut meer "remotely controlled canned meat" voelt dan een "ruimtevaartuig-piloot"!! En….de shuttle heeft natuurlijk iets wat al die "blikjes uit het verleden en uit de toekomst" NOOIT aan zullen kunnen tippen…en da's die enorme KOFFERBAK!!

    Net zoals je een fijne functionele auto in principe het eeuwige leven kunt geven, kan dat natuurlijk ook met een ruimtevliegtuig zoals de spaceshuttle….."simpel" een kwestie van maar braaf doorgaan met het vervangen van de onderdelen die "onderweg" kapot gaan…..Blijkbaar zijn de airframes (de chassis) van beide shuttles nog goed genoeg om tot 2017 zonder problemen te kunnen functioneren en dan is het eigenlijk toch gewoon zonde om zoiets handigs als deze voertuigen in te ruilen tegen iets hopeloos onhandigs als die nieuwe Orion danwel de falcon capsules.

    En…Als ze nu toch perse weer capsules willen gaan gebruiken dan kunnen ze net zo goed een leuk dealtje sluiten met de Russen, want die maken al eeuwenlang gebruik van de door en door betrouwbare en volledig uitontwikkelde Soyuz.

    Wat dat betreft zijn de shuttle en de Soyuz een mooi en elkaar complementerend stel…..een kleine funtionele ruimte-bestelwagen en een grote functionele ruimtebestelwagen!.

    Enne….met al die technische kennis aanwezig in dat grote Amerika moet het, me dunkt, toch niet onmogelijk zijn om die problemen met die External tank uitendelijk onder de knie te krijgen.

    Afijn, Ik hoop dat dit plannetje doorgaat want ik ben die Shuttle-lanceringen en dito..echte…landingen nog lang niet beu!!

    • Die Shuttlelanceringen zijn veel te duur alleen als men kijkt naar het bruto en netto gewicht ervan.

      Het toestel zelf komt terug, dat wel, maar dat dat zet geen zoden aan de dijk.

      De uitstellen van al die lanceringen door technische problemen zijn meer regel dan uitzondering.

      Een wegwerp raket-lancering zet men veel sneller op, al die extra kosten zijn dan niet nodig aan voorzieningen voor de bemanning, dat kost klauwen met geld .Men haalt toch meer winst uit de wegwerp cultuur, omdat een wegwerpraket veel sneller te bouwen is, dat is een lopendeband systeem.

      Kijk naar de Ariane-5 raket, door de gunstige ligging bij de evenaar.

      Natuurlijk is een wegwerp raket lancering duur zoals de ariane raket.

      Maar neem de spaceshuttle die op het lanceerplatform staat, denk de vleugels weg,en vervang de cockpit van de bemanning voor nuttige lading tel die grote vrachtruim erbij op.

      Haal die drie hoofmotoren weg van de shuttle, zet het onder een aangepaste externe tank.

      De spaceshuttle hoeft het gewicht van die drie motoren niet in een baan om de Aarde mee te nemen ,het kan daardoor meer nuttige lading meenemen, dat is waar het omgaat in de commercieleruimtevaart.

      De shuttle is niet geschikt voor commercieleruimtevaart, maar wel voor andere klussen wat een wegwerp raket niet kan.

      In die zin was de Spaceshuttle wel revolutionair, maar geld verslindend.

  2. Rein Kuijper zegt

    Het spaceshutle programma moet worden gestopt. Het nuttige laadvermogen van de shuttle is zo'n 30 ton. De shuttle zelf weegt 100 ton. Die moet je dus elke keer de ruimte insleuren. Daar krijg je dus niets voor terug.

    De Ariane 5 raket kan een klein 10 ton de ruimte in krijgen (baan van 600 km). En dat gaat natuurlijk veel efficienter, al is het maar vanwege de lanceerlocatie die in Frans Guiana uitstekend is.

    En bemande ruimtevaart is totaal overbodig en onveilig en duur.

    groeten Rein

  3. hmmm, de perceptie van wat al dan niet overbodig is voor het welzijn der menschheid is natuurlijk een geheel persoonlijke. Net zoals zaken als de maatschappelijke aanvaardbaarheid van zaken zoals kostenplaatje en veiligheid.

    Enne….laat het toch nog even gezegd zijn dat het budget wat wordt vrijgemaakt voor bemande ruimtevaart nog altijd nietig is vergeleken bij zoiets als een defensie-budget…..Alleen ruimtevaart, zeker de bemande, staat natuurljk altijd heftig in de spotlights…en is dus daarom een makkelijk doelwit voor "budgettaire kritiek". Wat de eventuele onveiligheid van de bemande ruimtevaart betreft is het zo dat per afgelegde kilometer een trippie met de spaceshuttle een veiliger onderneming is dan het in het laagseizoen oversteken van een bospad in Drente!! OK, als het dan mis gaat, dan gaat het meestal ook goed fout (Apollo 13 uitgezonderd!) maar dat moeten we dan ook weer in het juiste perspectief zien. Als er in het verkeer iemand wordt platgereden op een zebrapad…ook niet echt "gezellig" dunkt mij…. staat de media er ook niet met de neus bovenop want dat is weer niet spectaculair genoeg…..enne…dat soort volkomen overbodige "ongein" komt toch vele malen vaker voor dan een exploderende spaceshuttle!

    Nou ja….zoals eerder gezegd…het is en blijft een zeer persoonlijk iets.

    Fly on my brave little butterfly on a rocket!!

Speak Your Mind

*