19 april 2024

Chandra ziet ring van zwarte gaten in Arp 147

Credit: ESA/NASA

Het is aanstaande maandag Valentijnsdag, dus bij het wetenschapsteam van de röntgensatelliet Chandra moeten ze gedacht hebben ‘kom, we gaan maar eens een prachtige ring fotograferen’.  En dat deden ze! Hierboven het resultaat. Weliswaar geen ring met juwelen, maar eentje met een complete ring van zwarte gaten. 😯 Minstens net zo mooi, toch? Het tafereel wat je op de foto ziet stelt Arp 147 voor, een botsend paar sterrenstelsels. Links in die ellips een elliptisch stelsel, rechts het restant van een spiraalstelsel. Die botsing heeft er voor gezorgd dat het spiraalstelsel compleet gedeformeerd is en dat er ruim 15 miljoen jaar geleden een enorme stervorming op gang kwam. Die stervorming op haart beurt leverde massieve sterren op, die in no-time volgens het kosmische Pepsi-Cola-principe ‘live fast, die young’ handelden en zodoende aan hun einde kwamen als supernovae. Die supernovae lieten in hun kern een zwart gat na en diens omringende accretieschijven zijn op dit moment bezig hoogenergetische röntgenstraling uit te zenden. En dat mijn dames en heren is wat Chandra heeft vastgelegd, dat paarsgekleurde kosmische parelsnoer op de foto. Links van het elliptische stelsel zie je ook een paarse lichtpunt, maar da’s een toevallig in het beeldveld staande quasar. Arp 147 bevindt zich 440 miljoen lichtjaar van ons vandaan en het duo staat in het sterrenbeeld Walvis (Cetus). Ik heb eerder al eens de optische versie van de foto getoond, welke gemaakt was door Hubble. Op die optische foto hebben ze de Chandra-foto afgebeeld. Handig, nietwaar?